Apple lanserar 76cm jätteskärm

Ikväll lanserade Steve Jobs som väntat nya bildskärmar i aluminiumstil som passar Power Macintosh G5 och Powerbook perfekt. Nu finns en 76cm bred skärm - 30 tum - att beställa med hela 2560x1600 punkters upplösning.

Apple väljer att pensionera lilla 17" Cinema Display och flyttar fram positionerna - dagens aktuella bildskärmar finns i 20", 23" och 30". Gemensamt är DVI-anslutningar efter att man pensionerat ADC (se separat nyhet).

Alla bildskärmar erbjuder 400:1 kontrast vilket är bra men inte anmärkningsvärt på marknaden idag samt 170 graders betraktningsvinkel vilket är mycket bra.

En nyhet är att bildskärmarna numera har både Firewirehub och USB2 hub inbyggd i bildskärmen.

Jätten Apple Cinema HD 30" kräver ett speciellt grafikkort för att kunna användas. Nvidia GeForce 6800 Ultra DDL heter kortet som krävs och använder sig av DVI Dual-Link vilket är en ny standard som skickar två DVI signaler i en kabel. Grafikkortet har två sådana portar och du kan därför köra två stycken 30" bredvid varandra om du känner att en inte räcker! (rättelse från tidigare)

<a href=http://tracker.tradedoubler.com/click?p=11612&a=294802&g=0&url=http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore>Beställ direkt ifrån AppleStore</a>

Kommentarer
57 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.