A9-processorn inte uppdelad efter enhet

Både Samsung och TSMC tillverkar A9-processorer åt Apple, men båda tillverkarnas processorer återfinns i både Iphone 6S och 6S Plus.

Under gårdagen skrev 99mac om att Apples nya processor A9 tillverkas både av Samsung och TSMC. Båda varianterna av A9 har samma prestanda, men TSMC:s är något större.

Ursprungligen verkade det som att TSMC:s A9 användes till Iphone 6S Plus, och Samsungs i Iphone 6S. Detta visar sig nu inte stämma, utan båda tillverkarna återfinns i båda telefonmodellerna rapporterar Macrumors.

Detta framkommer tack vare en app från utvecklaren Hiraku Wang som kan avgöra vilken telefon och vilken processor den körs på. Data från ungefär 2 500 olika Iphone-enheter visar att #TSMC står för närmare 60 procent av A9, och Samsung för drygt 40 procent. På Iphone 6S Plus är fördelningen jämnare, men på Iphone 6S har TSMC en större majoritet.

Detta är dock en undersökning med begränsat omfång, och det är svårt att dra några säkra slutsatser om den totala mängden processorer från TSMC och Samsung. Det är exempelvis möjligt att Samsung producerar en större del för telefoner på vissa marknader, eller att deras kapacitet ökar längre fram i produkternas tillverkningscykel.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
4 svar

Tre pappor diskuterar hur ens barn ska fås att tycka om rätt böcker, filmer och spel. Är det ens viktigt, och vad händer om barnet börjar gilla sport istället?

För att vara en mobilmässa har det inte funnits ett överflöd av telefoner att välja mellan, men Andreas har hittat en klar favorit.

Efter att ha missat företagets pressevent har vi istället tagit chansen att klämma på deras nya produkter i Huaweis område på mässan.

En bild på vad som uppges vara Samsungs nya telefon Galaxy S8 har publicerats på Twitter, och tycks bekräfta många av förhandsryktena kring mobilen.

Under årets MWC-mässa visar Lenovo uppdaterade produkter i företagets utbud av bärbara datorer och surfplattor.

Apple kryddar sin musiktjänst med Yotube-fenomen och reality-serier för att utmana Spotify i kampen om kundernas hundralapp, och allt handlar om att locka en av de mest inflytelserika köpgrupperna.