statistik

Så används Apple Watch

En undersökning bland åttatusen Apple Watch-användare ger en god bild av hur mycket Apples smarta klocka används, och till vad.

Än så länge är det svårt att få en ordentlig uppfattning om hur försäljningen av #Apple Watch går. Apple har inte avslöjat några siffror, och då det är fråga om en ny produktkategori finns det heller inte särskilt mycket relevant data att jämföra med. Den amerikanska Apple-fokuserade sajten Imore har därför valt att istället undersöka hur mycket de som faktiskt har skaffat en klocka använder den, och till vad.

Under två veckor i juli samlades information från över 8000 Apple Watch-användare in, och resultaten har nu presenterats i en informativ grafik. Bland annat framkommer att de två viktigaste funktionerna är notiser och att hålla tiden, följt av hälsa och kommunikation.

91 procent av ägarna använder Apple Watch för att ringa och ta emot telefonsamtal, och 86 procent använder klockan för att kolla epost. Hela 99 procent skickar och tar emot textmeddelanden.

De två mest populära urverken att använda är Moduler och Praktisk, och vad gäller komplikationer är de mest använda datum, väder, aktivitetsringen, kalender och batteri. Inte helt förvånande är den populäraste modellen en rymdgrå aluminiumklocka. Den används av 48 procent av de tillfrågade, och därefter följer modellen i rostfritt stål med 26 procent. Under en procent vardera av de tillfrågade använder guldvarianten respektive den i rosa guld.

Vad gäller armband så använder hela 88 procent av ägarna ett sportarmband. 16 procent uppger att de byter armband då och då, 11 procent byter varje vecka och 8 procent byter varje dag.

Vilka använder Apple Watch?

Undersökningen ställde också några frågor om de som använde Apple Watch, och resultatet är att 11 procent identifierar sig som kvinna, vilket är betydligt mindre än Imores läsekrets som beräknas utgöras av 36 procent kvinnor. 70% av användarna kom från USA, vilket också är mer än den typiske besökaren av sajten, där 50 procent är amerikaner.

20 procent av användarna uppgav att de var i tjugoårsåldern, 31 procent att de var i trettioårsåldern, 22 procent i fyrtioårsåldern, 12 procent i femtioårsåldern och 9 procent äldre än så. Endast 9 procent var under 20 år gamla.

De flesta som köpt en Apple Watch använder den också väldigt mycket. 93 procent uppger att de bär klockan fem eller fler dagar i veckan, och 95 procent bär den åtta timmar per dag eller mer. 79 procent bär klockan 12 timmar per dag eller mer.

Vad gäller klockans hälsofunktioner uppger 25 procent av användarna att de ställer sig upp varje gång de får en notis om det. 46 procent ställer sig upp de flesta gångerna, men 14 procent har stängt av dessan notiser helt och hållet. Motionsmålet där Apple Watch uppmanar till 30 minuters motion varje dag uppnås 5 – 7 dagar i veckan av 38 procent av användarna. Det kaloribaserade rörelsemålet uppnås lika ofta av 52 procent. Sammanlagt håller över 88 procent koll på aktivitetsringen, och över 80 procent uppnår sina kalorimål åtminstone tre dagar i veckan.

94 procent av användarna har också installerat åtminstone en app från App Store, och 71 procent har installerat fler än fem. 42 procent har fler än tio. De populäraste tredjepartsapparna är Dark Sky (10,79 procent), Overcast (8.,34 procent) och Twitter (8,28 procent). Mest efterlängade appen som inte finns i dagsläget är Facebook, som trånas av 21,48 procent av de tillfrågade.

Undersökningen är givetvis begränsad i sitt omfång, men ger ändå en ganska god bild av hur de flesta Apple Watch-användare hanterar sin klocka.

Porsche Design har tagit sig an allt från pennor till klockor och träningsskor, men nu ger de sig in i datorbranschen med hybridenheten Book One.

Webbläsarföretaget Mozilla köper Pocket, en tjänst för att spara artiklar och andra länkar för senare läsning.

Andreas testar sin begränsade konstnärliga ådra med Samsungs nya plattor för konsumenter och proffsanvändare.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.