Så gjordes grafiken förr i tiden

I en informativ video får vi inför helgen lära oss hur det fuskades för att få ihop grafiken på äldre datorer, med förbluffande resultat.

I dagens värld av gigabyte med primärminne och 64‑bitarsapplikationer kan det vara svårt att föreställa sig hur otroligt begränsat minne datorerna hade förr i världen. Hur går det ens till att visa grafik på en maskin med 64 kilobyte minne där bara 4‑bitarsgrafik (16 färger) tar upp hälften av det? Jo, med lite fusk och en hel del kreativt trixande.

I första delen av en ny videoserie på Youtube visar användaren The Ibook Guy hur utvecklarna på 1980-talet använde olika finurliga metoder för att trycka ut vackrare grafik på skärmarna än vad dåtidens datorer egentligen orkade med. Det är svårt att inte bli lite imponerad ju hur varje pixel mödosamt placerades på precis rätt ställe för att få ihop en tjusig bild.

Kommentarer
14 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.