Så gjordes grafiken förr i tiden

I en informativ video får vi inför helgen lära oss hur det fuskades för att få ihop grafiken på äldre datorer, med förbluffande resultat.

I dagens värld av gigabyte med primärminne och 64‑bitarsapplikationer kan det vara svårt att föreställa sig hur otroligt begränsat minne datorerna hade förr i världen. Hur går det ens till att visa grafik på en maskin med 64 kilobyte minne där bara 4‑bitarsgrafik (16 färger) tar upp hälften av det? Jo, med lite fusk och en hel del kreativt trixande.

I första delen av en ny videoserie på Youtube visar användaren The Ibook Guy hur utvecklarna på 1980-talet använde olika finurliga metoder för att trycka ut vackrare grafik på skärmarna än vad dåtidens datorer egentligen orkade med. Det är svårt att inte bli lite imponerad ju hur varje pixel mödosamt placerades på precis rätt ställe för att få ihop en tjusig bild.

Kommentarer
14 svar

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.

Googles strömmande mediaenhet Chromecast Ultra går nu att köpa i Sverige, men tillgången uppges vara begränsad.

Succéspelet Tiny Wings migrerar från Iphone och Ipad till Apple TV, och erbjuder bland annat stöd för multiplayer på vardagsrummets storbildsskärm.