Så gjordes grafiken förr i tiden

I en informativ video får vi inför helgen lära oss hur det fuskades för att få ihop grafiken på äldre datorer, med förbluffande resultat.

I dagens värld av gigabyte med primärminne och 64‑bitarsapplikationer kan det vara svårt att föreställa sig hur otroligt begränsat minne datorerna hade förr i världen. Hur går det ens till att visa grafik på en maskin med 64 kilobyte minne där bara 4‑bitarsgrafik (16 färger) tar upp hälften av det? Jo, med lite fusk och en hel del kreativt trixande.

I första delen av en ny videoserie på Youtube visar användaren The Ibook Guy hur utvecklarna på 1980-talet använde olika finurliga metoder för att trycka ut vackrare grafik på skärmarna än vad dåtidens datorer egentligen orkade med. Det är svårt att inte bli lite imponerad ju hur varje pixel mödosamt placerades på precis rätt ställe för att få ihop en tjusig bild.

Kommentarer
14 svar

I det senaste avsnittet dyker våra fulkulturister ned i sina skivsamlingar, och pratar om den nördiga musiken, och nördiga musiker.

Appen Workflow är ett bra verktyg för att göra din Iphone mer kraftfull, och här är sju tips på praktiska arbetsflöden.

Samsung Galaxy S8 har imponerat på många sätt, men varken ansiktsavläsaren eller irisavläsaren skyddar mobilens innehåll på ett säkert sätt.

Apple och Nokia går från att strida om patent till ett affärssamarbete som ska gynna båda parterna.

Apples HR-chef Denise Young Smith har en ny roll, nämligen som ansvarig för inkludering och mångfald på företaget.

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.