Apple vill ha enhetliga förpackningar

Ett läckt memo beskriver hur Apple ställer nya krav på de tredjepartsprodukter som säljs i företagets butiker vad gäller utseende på förpackningar.

Tidigare i sommar cirkulerade uppgifter att Apple planerade ett initiativ för att förändra designen på produktförpackningar från tredje part som säljs i företagets butiker. Nu har ett läckt memo som skickats ut internt av Apple publicerats av Business Insider, som visar att Apple mycket riktigt har sådana planer.

Alla leverantörer av produkter i tillbehörsavdelningen i Apples butiker kommer att omfattas av de nya kraven, som enligt memot innefattar bland annat att förpackningarna ska innehålla en vit bakgrund, med typsnitt som ska godkännas av Apple. Fotografier av själva produkterna ska vara enhetliga med "Apples föredragna vinklar".

Företag som Mophie, Logitech, Incase och andra kan nu alltså behöva designa om sina förpackningar för att få fortsätta sälja i Apple-butikerna. Apple uppges rentav ha returnerat förpackningar som inte hållit måttet, och krävt förpackningsmaterial av bättre kvalitet.

Apple har inte kommenterat uppgifterna, men i memot framgår bland annat att att syftet är att ge en mer lättnavigerad tillbehörsavdelning. Business Insider har ändrat ordvalen i memot något för att skydda sin källa, eftersom Apple uppges ha distribuerat olika varianter av meddelandet till olika avdelningar, i syfte att lättare identifiera läckor. I memo står bland annat följande:

"När kunder kommer in i butikerna vill vi att de ska ha samma goda upplevelse. Den nya designen lyfter utseendet och känslan hos våra påsar och förpackningar från tredje part, och skapar en konsekvens hos märkena som gör vår tillbehörsvägg mer visuellt tilltalande och lättare att navigera.

Gamla förpackningar kommer att returneras."

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
76 svar

Apple har även i år gjort videoupptagningar från WWDC-seminarierna tillgängliga, inklusive sökbara transkriptioner.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.