Apple satsar på Indien

Apple satsar på att etablera sig i Indien som nästa stora marknad, och planerar 500 butiker i tolv olika städer.

Kina spås snart bli Apples viktigaste marknad, men även Indien är ett intressant område. Apple planerar nu att lansera ett stort anta butiker tillsammans med auktoriserade återförsäljare i landet.

Programmet heter AMR (Authorised Mobility Resellers) rapporterar NDTV Gadgets, och i ett första led planerar Apple 500 butiker på utvalda platser i tolv olika indiska städer. Fokus kommer framförallt att ligga på Apples mobila produkter som Iphone och Ipad.

Genom programmet väljer Apple ut lokala partners som ska driva butikerna på ett sätt som påminner mycket om hur auktoriserade återförsäljare arbetar i andra länder. Över 100 olika partners ska redan vara med, och butikerna kommer att behöva följa strikta riktlinjer från Apple gällande storlek, design och sortiment.

Apple rapporteras redan ha valt ut de flesta platser där butiker ska öppna. Med satsningen siktar Apple på att plocka en större marknadsandel av framförallt smarta mobiltelefoner i Indien.

Skriven av Jakob Nilsson

Den här veckan hos 99mac: Samsung Galaxy S8, Spotifys nya hårdvara och Office-assistenten.

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.