Apple stäms för Iwatch-annonser

Ett irländskt bolag arbetar på en Iwatch och stämmer nu Apple för varumärkesintrång trots att Apple inte har någon produkt med det namnet.

Tidigare i år avtäckte Apple den smarta klockan #Iwatch. Nej ursäkta, vi menar förstås #Apple Watch. Namnförvirringen är förståelig då klockan inofficiellt kallades för Iwatch före lanseringen, men fick det officiella namnet Apple Watch. Nu stäms Apple för varumärkesintrång av ett bolag som registrerat varumärket Iwatch, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det irländska mjukvaruföretaget Probendi säger sig ha planer på att lansera en Iwatch och har lämnat in en stämningsansökan till en domstol i Milano där de hävdar att Apple gör intrång på deras varumärke. Probendi har haft varumärket registrerat i EU sedan 2008 och det har värderats till omkring 827 miljoner kronor.

Problemet enligt Probendi är att Apple betalar för Google-annonser så att kunder som googlar på Iwatch får se annonser för Apple Watch. Genom åren har många bolag försökt ta sig an Google och deras annonsörer i liknanden ärenden för att skydda sina varumärken, men försöken har sällan slutat med fällande domar.

Googles policy för annonser säger att de utvärderar varumärkesanspråk från fall till fall och att de kan införa vissa begränsningar. Probendi säger att Apple inte svarat på deras invändningar, medan Google svarat att de inte ansvarar för länkarna.

Någon färdig Iwatch finns inte än, men det irländska bolaget säger sig ha en smart klocka med namnet i "standby". Produkten kommer att använda sig av Android Wear och vara billigare än Apple Watch.

Probendi lämnade in sin ansökan den 26 juni och en första domstolsförhandling är bokad till den 11 november.

I avsnitt 27 radar Fulkultur-panelen upp en hel hög med bra tips att läsa, se på och spela under julens ledigheter.

Nu på lördag den 10:e december anordnar Geeks Gaming en spelkväll med Nintendo-tema som livesänds från Geeks lokaler i Stockholm.

I år har vår syskonsajt FZ varit ett fyrtorn för spelbevakning och glädje i hela 20 år, och detta firas med dunder och brak i kväll.

Google satsar stort på vindkraft, och meddelar att företaget kommer att använda hundra procent förnyelsebar energi från och med nästa år.

Med den sociala appen Miitomo kan du dela din julglädje med andra Nintendo-fantaster, och dessutom samla på dig rabatter på digitala Nintendo-köp.

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender och bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorspelen på största allvar.