Apple stäms för Iwatch-annonser

Ett irländskt bolag arbetar på en Iwatch och stämmer nu Apple för varumärkesintrång trots att Apple inte har någon produkt med det namnet.

Tidigare i år avtäckte Apple den smarta klockan #Iwatch. Nej ursäkta, vi menar förstås #Apple Watch. Namnförvirringen är förståelig då klockan inofficiellt kallades för Iwatch före lanseringen, men fick det officiella namnet Apple Watch. Nu stäms Apple för varumärkesintrång av ett bolag som registrerat varumärket Iwatch, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det irländska mjukvaruföretaget Probendi säger sig ha planer på att lansera en Iwatch och har lämnat in en stämningsansökan till en domstol i Milano där de hävdar att Apple gör intrång på deras varumärke. Probendi har haft varumärket registrerat i EU sedan 2008 och det har värderats till omkring 827 miljoner kronor.

Problemet enligt Probendi är att Apple betalar för Google-annonser så att kunder som googlar på Iwatch får se annonser för Apple Watch. Genom åren har många bolag försökt ta sig an Google och deras annonsörer i liknanden ärenden för att skydda sina varumärken, men försöken har sällan slutat med fällande domar.

Googles policy för annonser säger att de utvärderar varumärkesanspråk från fall till fall och att de kan införa vissa begränsningar. Probendi säger att Apple inte svarat på deras invändningar, medan Google svarat att de inte ansvarar för länkarna.

Någon färdig Iwatch finns inte än, men det irländska bolaget säger sig ha en smart klocka med namnet i "standby". Produkten kommer att använda sig av Android Wear och vara billigare än Apple Watch.

Probendi lämnade in sin ansökan den 26 juni och en första domstolsförhandling är bokad till den 11 november.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.

Forskning visar att användare har tydliga preferenser när det gäller röstassistenter. Kvinnligt kodade röster är klart mest populära förutom när det gäller ämnen som datorer och teknik.

Apples nya campus har officiellt döpts till Apple Park, och kommer att börja ta emot anställda i april.

En indisk talesperson för Samsung säger att företaget inte kommer sälja modifierade Galaxy Note 7 i Indien.