Apple stäms för Iwatch-annonser

Ett irländskt bolag arbetar på en Iwatch och stämmer nu Apple för varumärkesintrång trots att Apple inte har någon produkt med det namnet.

Tidigare i år avtäckte Apple den smarta klockan #Iwatch. Nej ursäkta, vi menar förstås #Apple Watch. Namnförvirringen är förståelig då klockan inofficiellt kallades för Iwatch före lanseringen, men fick det officiella namnet Apple Watch. Nu stäms Apple för varumärkesintrång av ett bolag som registrerat varumärket Iwatch, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg.

Det irländska mjukvaruföretaget Probendi säger sig ha planer på att lansera en Iwatch och har lämnat in en stämningsansökan till en domstol i Milano där de hävdar att Apple gör intrång på deras varumärke. Probendi har haft varumärket registrerat i EU sedan 2008 och det har värderats till omkring 827 miljoner kronor.

Problemet enligt Probendi är att Apple betalar för Google-annonser så att kunder som googlar på Iwatch får se annonser för Apple Watch. Genom åren har många bolag försökt ta sig an Google och deras annonsörer i liknanden ärenden för att skydda sina varumärken, men försöken har sällan slutat med fällande domar.

Googles policy för annonser säger att de utvärderar varumärkesanspråk från fall till fall och att de kan införa vissa begränsningar. Probendi säger att Apple inte svarat på deras invändningar, medan Google svarat att de inte ansvarar för länkarna.

Någon färdig Iwatch finns inte än, men det irländska bolaget säger sig ha en smart klocka med namnet i "standby". Produkten kommer att använda sig av Android Wear och vara billigare än Apple Watch.

Probendi lämnade in sin ansökan den 26 juni och en första domstolsförhandling är bokad till den 11 november.

Nintendos framgångsrika mobilspel Super Mario Run släpps till Android-plattformen i mars månad.

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.