Toyotas radioannons sätter Iphone i flygplansläge

En radioreklam från Toyota använder Siri för att sätta förares telefoner i flygplansläge och påpekar farorna med att använda mobilen medan man kör.

Förare bör ha ögonen på vägen och inte på mobilen, men trots att de flesta känner till farorna är det få som stänger av mobilen när de kör. Toyota har tillsammans med reklambyrån Saatchi & Saatchi tagit fram en radioreklam som tar saken i egna händer och sätter telefoner som lyssnar i flygplansläge.

Radioreklamen sägs vara den första av sitt slag och använder det faktum att det går att röststyra en Iphone som är ansluten till laddning genom att säga "Hej Siri" (en funktion som måste aktiveras av användaren). Rösten i annonsen fortsätter med att sätta telefonen i flygplansläge och uppmanar lyssnaren att vara säker i trafiken.

Radioreklamen sändes "före semestern när de flesta svenskar flyttar till sina sommarhus och vägarna är fulla med bilar", enligt Saatchi & Saatchi som skriver om projektet på sin webbplats. En motsvarande reklam riktad till Android-användare sändes också där det motsvarande kommandot är "OK Google".

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
9 svar

Den här veckan hos 99mac: Samsung Galaxy S8, Spotifys nya hårdvara och Office-assistenten.

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.