Toyotas radioannons sätter Iphone i flygplansläge

En radioreklam från Toyota använder Siri för att sätta förares telefoner i flygplansläge och påpekar farorna med att använda mobilen medan man kör.

Förare bör ha ögonen på vägen och inte på mobilen, men trots att de flesta känner till farorna är det få som stänger av mobilen när de kör. Toyota har tillsammans med reklambyrån Saatchi & Saatchi tagit fram en radioreklam som tar saken i egna händer och sätter telefoner som lyssnar i flygplansläge.

Radioreklamen sägs vara den första av sitt slag och använder det faktum att det går att röststyra en Iphone som är ansluten till laddning genom att säga "Hej Siri" (en funktion som måste aktiveras av användaren). Rösten i annonsen fortsätter med att sätta telefonen i flygplansläge och uppmanar lyssnaren att vara säker i trafiken.

Radioreklamen sändes "före semestern när de flesta svenskar flyttar till sina sommarhus och vägarna är fulla med bilar", enligt Saatchi & Saatchi som skriver om projektet på sin webbplats. En motsvarande reklam riktad till Android-användare sändes också där det motsvarande kommandot är "OK Google".

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
9 svar

Verizon-ägda Yahoo lägger ner sin populära nyhetsapp News Digest som sammanfattar och sammanställer de viktigaste nyheterna två gånger om dagen.

Apples avtal med de stora skivbolagen löper snart ut, och teknikjätten vill nu omförhandla med lägre ersättning för musiken.

En andra våg av betaversioner har släppts för Apples system Mac OS, IOS, TV OS och Watch OS.

Apples tidigare IOS-chef Scott Forstall är tillbaka i strålkastarljuset. Computer History Museum har lagt upp en filmad intervju på sin Facebook-sida med anledning av tioårsjubileet av Iphone.

Den tredje generationen av superlätta datorn Macbook med Retina-skärm får en märkbar prestandaförbättring, och lockar med en mycket välkommen förändring av hårdvaran. Jakob Nilsson har testat.

Fulkultur dyker ner i de två första Terminator-filmerna, och utreder massproduktionen av Arnold-liknande mördarrobotar, samt tidsresans logik och konsten att göra en bra actionfilm.