Google börjar med gratis musik

Google tar upp kampen med Spotify och försöker locka användare med en gratisversion av sin tjänst Google Play Music.

Alternativen för att lyssna på strömmad musik blir bara fler och fler. Tidigare i år lanserade Jay-Z tjänsten #Tidal och Apple släpper inom kort den nya tjänsten #Apple Music. I Sverige är #Spotify störst på marknaden med sina gratis- och ett betalabonnemang, men finns också på flera andra marknader så som USA.

Nu tar Google upp kampen med den svenska tjänsten och släpper en gratisversion av #Google Play Music. Sedan tidigare finns den tillgänglig utan reklam för 99 kronor per månad, men nu kommer också en reklamfinansierad version.

Gratisanvändarna kommer inte att ha full tillgång till musikbiblioteket utan kommer att kunna använda färdiga spellistor från Googles tjänst Songza. Spellistorna har teman för exempelvis bilkörning eller träning. Användare kan också söka på en artist, låt eller album och skapa en radiostation med liknade musik.

Gratisversionen lanseras först i USA där den finns att testa via webben redan nu. Nästa vecka får IOS- och Android-användare chansen att testa.

Det är inte bara strömmande musiktjänster och vinylskivor som blir allt mer populära sätt att lyssna på musik. Även försäljningen av kassettband ökade stort under förra året.

Instant Apps som låter dig använda icke-installerade appar i Android har nu börjat testas.

Google meddelar att alla Chromebook-datorer som släpps från och med i år kommer att få stöd för Android-appar, liksom ett antal befintliga modeller.

Tidal har hittat en partner i den amerikanska teleoperatören Sprint, som köper 33 procent av företaget. Men musiktjänsten anklagas för att ha överdrivit antalet prenumeranter.

Ett analysföretag har granskat flera av Apples patent, och drar slutsatsen att framtidens Iphone, Ipad och Mac kommer att kunna ladda varandra med hjälp av magneter.

Samsung rapporterar resultaten från fjärde kvartalet 2016. och det har gått över förväntan mycket tack varje försäljningen av processorer.