Google börjar med gratis musik

Google tar upp kampen med Spotify och försöker locka användare med en gratisversion av sin tjänst Google Play Music.

Alternativen för att lyssna på strömmad musik blir bara fler och fler. Tidigare i år lanserade Jay-Z tjänsten #Tidal och Apple släpper inom kort den nya tjänsten #Apple Music. I Sverige är #Spotify störst på marknaden med sina gratis- och ett betalabonnemang, men finns också på flera andra marknader så som USA.

Nu tar Google upp kampen med den svenska tjänsten och släpper en gratisversion av #Google Play Music. Sedan tidigare finns den tillgänglig utan reklam för 99 kronor per månad, men nu kommer också en reklamfinansierad version.

Gratisanvändarna kommer inte att ha full tillgång till musikbiblioteket utan kommer att kunna använda färdiga spellistor från Googles tjänst Songza. Spellistorna har teman för exempelvis bilkörning eller träning. Användare kan också söka på en artist, låt eller album och skapa en radiostation med liknade musik.

Gratisversionen lanseras först i USA där den finns att testa via webben redan nu. Nästa vecka får IOS- och Android-användare chansen att testa.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.