Apple vinner pris för reklamkampanj

Apple vinner pris för sin utomhuskampanj som visar upp fotografier tagna med Iphone 6.

Tidigare i år lanserade Apple reklamkampanjen "Shot on Iphone 6" där användares fotografier tagna med Iphone 6 och Iphone 6 Plus visades upp både på annonstavlor i städer, och i ett digitalt galleri på Apples webbplats.

Nu har Apple tilldelats pris för kampanjen i Grand Prix Festival i Cannes. Apple vinner pris i kategorin Outdoor Lions, för utomhusreklam. Juryns domare Juan Carlos Ortiz uttlar sig om Apples kampanj:

"Det är inte bara en fantastisk idé – det förändrar hela branschen. Den [kampanjen] öppnar verkligen upp ett nytt sätt att göra saker, och ändrar beteenden."

Apples kampanj använde bilder från 162 olika användare, och visades upp i sammanlagt 73 städer i 13 olika länder.

Skriven av Jakob Nilsson

Version 10.2.1 av IOS minskar risken för att Iphone 6 och 6S ska stänga av sig plötsligt enligt Apple.

Apple väntas nästa månad presentera uppdaterade modeller av Ipad, men de kraftfullare modellerna kan börja säljas först till sommaren enligt en ny rapport.

I en uppmärksammad video på Twitter börjar en Iphone 7 Plus ryka och smälter av överhettning. Apple säger nu att de utreder händelsen.

Googles moderbolag Alphabet stämmer taxitjänsten Uber och anklagar bolaget för att ha stulit teknologi.

Apple motsätter sig Trumps beslut att återkalla stöd för transpersoner i amerikanska skolor.

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.