Apple vinner pris för reklamkampanj

Apple vinner pris för sin utomhuskampanj som visar upp fotografier tagna med Iphone 6.

Tidigare i år lanserade Apple reklamkampanjen "Shot on Iphone 6" där användares fotografier tagna med Iphone 6 och Iphone 6 Plus visades upp både på annonstavlor i städer, och i ett digitalt galleri på Apples webbplats.

Nu har Apple tilldelats pris för kampanjen i Grand Prix Festival i Cannes. Apple vinner pris i kategorin Outdoor Lions, för utomhusreklam. Juryns domare Juan Carlos Ortiz uttlar sig om Apples kampanj:

"Det är inte bara en fantastisk idé – det förändrar hela branschen. Den [kampanjen] öppnar verkligen upp ett nytt sätt att göra saker, och ändrar beteenden."

Apples kampanj använde bilder från 162 olika användare, och visades upp i sammanlagt 73 städer i 13 olika länder.

Skriven av Jakob Nilsson

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.