Apple vinner pris för reklamkampanj

Apple vinner pris för sin utomhuskampanj som visar upp fotografier tagna med Iphone 6.

Tidigare i år lanserade Apple reklamkampanjen "Shot on Iphone 6" där användares fotografier tagna med Iphone 6 och Iphone 6 Plus visades upp både på annonstavlor i städer, och i ett digitalt galleri på Apples webbplats.

Nu har Apple tilldelats pris för kampanjen i Grand Prix Festival i Cannes. Apple vinner pris i kategorin Outdoor Lions, för utomhusreklam. Juryns domare Juan Carlos Ortiz uttlar sig om Apples kampanj:

"Det är inte bara en fantastisk idé – det förändrar hela branschen. Den [kampanjen] öppnar verkligen upp ett nytt sätt att göra saker, och ändrar beteenden."

Apples kampanj använde bilder från 162 olika användare, och visades upp i sammanlagt 73 städer i 13 olika länder.

Skriven av Jakob Nilsson

Idag håller Samsung ett Unpacked-event, där det nya flaggskeppet Galaxy S8 kommer att visas upp. Klockan 17 idag börjar Samsungs presentation.

Igår bröt en brand ut i en Samsung-butik i Singapore. Ingen kom till skada men det är ännu oklart vad som orsakade branden.

Hidden Folks är ett ganska simpelt sakletarspel, som dock charmar tack vare sinnrikt illustrerade bilder, lustiga ljudeffekter och en nästan total gullighet.

Apple uppdaterar musikrigg-programmet Mainstage till version 3.3, med en lång lista av nya funktioner och åtgärder.

Apparna Pages, Numbers och Keynote får en uppdatering av Apple både på Mac, Iphone och Ipad.

Även Apple TV får en ny version av operativsystemet, och TV OS 2 erbjuder bland annat snabbare skrollning och smidigare hyrfilmsupplevelse.