Apple vinner pris för reklamkampanj

Apple vinner pris för sin utomhuskampanj som visar upp fotografier tagna med Iphone 6.

Tidigare i år lanserade Apple reklamkampanjen "Shot on Iphone 6" där användares fotografier tagna med Iphone 6 och Iphone 6 Plus visades upp både på annonstavlor i städer, och i ett digitalt galleri på Apples webbplats.

Nu har Apple tilldelats pris för kampanjen i Grand Prix Festival i Cannes. Apple vinner pris i kategorin Outdoor Lions, för utomhusreklam. Juryns domare Juan Carlos Ortiz uttlar sig om Apples kampanj:

"Det är inte bara en fantastisk idé – det förändrar hela branschen. Den [kampanjen] öppnar verkligen upp ett nytt sätt att göra saker, och ändrar beteenden."

Apples kampanj använde bilder från 162 olika användare, och visades upp i sammanlagt 73 städer i 13 olika länder.

Skriven av Jakob Nilsson

Välljudande hörlurar från Urbanears till riktigt bra pris döljer sig bakom lucka elva i Geeks Julkalender.

Nintendo, simdollar, Google och solenergi är några av ämnena som avhandlas i veckans poddavsnitt.

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.