Apple vinner pris för reklamkampanj

Apple vinner pris för sin utomhuskampanj som visar upp fotografier tagna med Iphone 6.

Tidigare i år lanserade Apple reklamkampanjen "Shot on Iphone 6" där användares fotografier tagna med Iphone 6 och Iphone 6 Plus visades upp både på annonstavlor i städer, och i ett digitalt galleri på Apples webbplats.

Nu har Apple tilldelats pris för kampanjen i Grand Prix Festival i Cannes. Apple vinner pris i kategorin Outdoor Lions, för utomhusreklam. Juryns domare Juan Carlos Ortiz uttlar sig om Apples kampanj:

"Det är inte bara en fantastisk idé – det förändrar hela branschen. Den [kampanjen] öppnar verkligen upp ett nytt sätt att göra saker, och ändrar beteenden."

Apples kampanj använde bilder från 162 olika användare, och visades upp i sammanlagt 73 städer i 13 olika länder.

Skriven av Jakob Nilsson

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.

Apple har sjösatt en webbsida som går igenom fördelarna med Iphone, i syfte att få Android-användare att byta plattform.

Microsoft kreativa Imac-utmanare Surface Studio kommer att börja säljas i Sverige och andra länder till sommaren.

Ryktet stämde. Nästa version av Microsofts hybriddator heter inte Surface Pro 5, utan kort och gott Surface Pro.

Bildtjänsten Instagram gör det nu möjligt att dölja bilder i ens flöde utan att behöva radera dem helt.

UPPDATERAD. Ikea ska uppdatera sin serie smarta lampor för kompatibilitet med Apple Homekit, Google Assistant och Amazon Alexa.