Tim Cook: "Kinesisk smak har betydelse"

Kina är Apples näst viktigaste marknad och vad som är populärt bland kinesiska kunder påverkar hur företagets produkter designas.

Apples vd Tim Cook har intervjuats i den kinesiska upplagan av Bloomberg Businessweek, där han bland annat pratar om intresset för Apple Watch hos utvecklare. Enligt Cook utvecklas det fler appar för Apple Watch än vad som från början gjordes till Iphone och Ipad. Cook säger:

"Utvecklare jobbar på över 3 500 appar för enheterna [Apple Watch]. Det är betydligt mer än de 500 appar som fanns för 2008-versionen av Iphone och de 1 000 för den första veresionen av Ipad 2010."

Cooks uttalanden gjordes i samband med att han besökte #Kina förra månaden. Han berättar vidare i intervjun att beslutet att erbjuda en guldfärgad Iphone delvis berodde på att den färgen är populär bland kinesiska kunder.

Storkina, som omfattar Kina, Hongkong och Taiwan, är nu Apple näst största marknad och enligt Bloomberg kom 29 procent av Apples intäkter från det området under mars-kvartalet.