Tim Cook: "Kinesisk smak har betydelse"

Kina är Apples näst viktigaste marknad och vad som är populärt bland kinesiska kunder påverkar hur företagets produkter designas.

Apples vd Tim Cook har intervjuats i den kinesiska upplagan av Bloomberg Businessweek, där han bland annat pratar om intresset för Apple Watch hos utvecklare. Enligt Cook utvecklas det fler appar för Apple Watch än vad som från början gjordes till Iphone och Ipad. Cook säger:

"Utvecklare jobbar på över 3 500 appar för enheterna [Apple Watch]. Det är betydligt mer än de 500 appar som fanns för 2008-versionen av Iphone och de 1 000 för den första veresionen av Ipad 2010."

Cooks uttalanden gjordes i samband med att han besökte #Kina förra månaden. Han berättar vidare i intervjun att beslutet att erbjuda en guldfärgad Iphone delvis berodde på att den färgen är populär bland kinesiska kunder.

Storkina, som omfattar Kina, Hongkong och Taiwan, är nu Apple näst största marknad och enligt Bloomberg kom 29 procent av Apples intäkter från det området under mars-kvartalet.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.