Så mycket tjänar Apple på sin musiktjänst

I en intervju berättar Apple om hur stor del av intäkterna från musiktjänsten Apple Music som kommer att gå till skivbolag och artister.

Den 30 juni har den strömmande musiktjänsten #Apple Music premiär. I likhet med konkurrenter som Spotify och Deezer kostar tjänsten 9,99 dollar per månad att använda, vilket tros motsvara 99 kronor i månaden för svenskar.

Det mesta av pengarna hamnar inte i Apples kassakista. Istället betalar företaget något mer till skivbolag och artister än vad som är standard. Apple har bekräftat till Recode att företaget kommer att betala vidare 71,5 procent av intäkterna från tjänsten. Utanför USA kan denna siffra variera något, men i genomsnitt ligga något högre på 73 procent, enligt Robert Kondrk som tillsammans med Itunes-chefen Eddy Cue förhandlat med skivbolagen.

Siffrorna är något högre än för konkurrerande tjänster, där 70 procent anges vara det vanliga. Apples något högre andel ska dock kompensera för den gratis testperiod på hela tre månader, under vilken ingenting betalas ut för musiken som strömmas. De flesta andra musiktjänster erbjuder bara en månads testperiod.

Apple hoppas också på att i längden generera mer intäkter till skivbolag och artister genom att locka ett störe antal betalande kunder än konkurrensen hittills har gjort. En faktor är att Apple Music inte erbjuder någon gratisversion av sitt abonnemang som exempelvis Spotify gör.

Kommentarer
3 svar

Ikea ska uppdatera sin serie smarta lampor för kompatibilitet med Apple Homekit, Google Assistant och Amazon Alexa.

När amerikanska kunder får berätta hur nöjda de är med sina mobiltelefoner, är det inte de normalstora telefonerna som hamnar högst. Mest poäng får nämligen den lilla Iphone SE.

Provperioden för Apple Music på tre månader är inte längre helt gratis. I vissa länder har Apple börjat ta en mindre summa i betalning.

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.