Så mycket tjänar Apple på sin musiktjänst

I en intervju berättar Apple om hur stor del av intäkterna från musiktjänsten Apple Music som kommer att gå till skivbolag och artister.

Den 30 juni har den strömmande musiktjänsten #Apple Music premiär. I likhet med konkurrenter som Spotify och Deezer kostar tjänsten 9,99 dollar per månad att använda, vilket tros motsvara 99 kronor i månaden för svenskar.

Det mesta av pengarna hamnar inte i Apples kassakista. Istället betalar företaget något mer till skivbolag och artister än vad som är standard. Apple har bekräftat till Recode att företaget kommer att betala vidare 71,5 procent av intäkterna från tjänsten. Utanför USA kan denna siffra variera något, men i genomsnitt ligga något högre på 73 procent, enligt Robert Kondrk som tillsammans med Itunes-chefen Eddy Cue förhandlat med skivbolagen.

Siffrorna är något högre än för konkurrerande tjänster, där 70 procent anges vara det vanliga. Apples något högre andel ska dock kompensera för den gratis testperiod på hela tre månader, under vilken ingenting betalas ut för musiken som strömmas. De flesta andra musiktjänster erbjuder bara en månads testperiod.

Apple hoppas också på att i längden generera mer intäkter till skivbolag och artister genom att locka ett störe antal betalande kunder än konkurrensen hittills har gjort. En faktor är att Apple Music inte erbjuder någon gratisversion av sitt abonnemang som exempelvis Spotify gör.

Kommentarer
3 svar

Tillverkaren Lenovo Moto släppte ingen ny smart klocka under 2016, och har heller ingen planerad inför nästa år.

Tsuro är en klassiker bland brädspel, och IOS-versionen lever upp till sin fysiska förlaga. Det är ett perfekt tidsfördriv för familjen i väntan på julklapparna.

Geeks Julkalender fortsätter, och när femte luckan öppnas avslöjas ett förmånligt erbjudande från HP innehållande en bärbar speldator, mus och hörlurar.

Apple ger nu en utförligare förklaring till varför vissa Iphone 6S-enheter plötsligt stänger av sig.

Apple skriver i ett brev till en amerikansk myndighet att företaget satsar på framtiden för transporter genom maskininlärning och automatisering.

Redaktionen tänder det andra ljuset, provar julmust och högtalare, busar med kollegorna och så kommer det julkort.