speltest

Axiom Verge – en utmaning av den gamla skolan

Axiom Verge lover en återkomst till en äldre tid, när spelen var dödligt svåra och svämmade över av kuslig pixelstämning. 99mac har värmt upp avtryckarfingret och testat.

Spelet Axiom Verge är utvecklat av Tom Happ som är anställd på Petroglyph Games. Spelet har dock ingenting med studion att göra, utan är Happs egna projekt som han arbetat med kvällstid sedan mars 2010. Axiom Verge uppvisar också alla tecken på att vara resultatet av flera års hårt arbete drivet av kärlek till actionspel av den gamla skolan.

De anrika rötterna i det här fallet är den slags sidskrollande äventyrsspel som uppstod på Nintendos spelkonsoler under 1980- och 90-talet. Den främsta inspirationskällan är onekligen Nintendos egna spelserie Metroid, men den ödsliga och hotfulla mijön i Axiom Verge väcker också minnen från Contra, Blaster Master, Castlevania och Bionic Commando. Idel klassiker alltså. Den här typen av spel har rentav gett upphov till en egen undergenre, kallat Metroidvania efter de två mest kända exemplen. Talande är ett stort fokus på utforskning, och att spelkaraktären hittar ny utrustning och vapen som kan öppna upp tidigare stängda områden och dolda förmågor.

När jag spelar Axiom Verge är det onekligen som att färdas tillbaka till en barndom där grå lådor kopplades via antennkabel till tjocka tv-apparater med CRT-skärmar. En tid när internet var ett okänt begrepp, och spelen distribuerades via spelkassetter som vi ibland var tvungna att blåsa bort dammet från för att få igång.

Trots den uppenbara inspirationen är det dock inte helt och hållet fråga om ett spel som kunde vara gjort för 26 år sedan. När det gäller grafiken drar sig till exempel Axiom Verge inte för att slänga in moderna grafiska effekter här och där, som när hela skärmen kröks runt ett särskilt kraftigt vapenslag. Annars är det till största delen gammal hederlig pixelglädje som gäller.

Men Axiom Verge uppvisar också en självmedvetenhet gentemot sina föregångare, och en av spelets viktigaste mekaniker bygger på ett känt fenoment från den gamla tidens konsolspel, nämligen en glitch. Här blir dock programvarufelet en förutsättning för vidare framfart, och det är riktigt roligt att kunna "glitcha" olika fiender och föremål för att se vad som händer.

Utöver detta bjuder Axiom Verge på en imponerande arsenal av vapen som går längre än vad någon av de andliga föregångarna gjort. Allt som allt finns det 60 olika vapen och uppgraderingar att hitta, men många av de är gömda och krävs inte för att klara spelet. Att hitta sitt eget favoritvapen är också en stor glädje, men oberoende av spelstil blir säkerligen både databomben, turbinpulsen, multi-disruptorn och jonstrålen användbara under vissa passager.

Det är bra att det finns så mycket vapen att välja på, för Axiom Verge är svårt. Riktigt svårt faktiskt, även för de som spelar på normal svårighetsgrad istället för det mer utmanande extra svåra läget. Även de skickligaste får vara beredda på att dö ofta och mycket.

För min egen del är det bara att konstatera att förmågan att arbeta sig igenom en riktigt utmanande skjuta-fest inte längre är vad den var. Efter några timmar med Axiom Verge tvingas jag tillfälligt ge upp, och drömmen om att i denna recension visa upp ett avklarat spel har gått i stöpet. Jag har helt enkelt inte längre tålamodet att nöta samma spelsekvens om och om igen tills jag klarar en extra svår boss. För de som har det däremot finns här mycket att hämta.

Tung stämning

Axiom Verge låter spelaren följa vetenskapsmannen Trace, som efter en katastrofal olycka vaknar upp i en främmande och fientlig värld. Själva handlingen är egentligen inget märkvärdigt, men fyller sitt syfte för att föra huvudpersonen framåt genom labyrinten av rum och tunnlar till nya mål och strider med allt större och farligare bossar. Den som förväntar sig dramatiska vändningar som får en att tappa hakan bör kanske däremot vända sig någon annanstans, åtminstone utifrån de timmar jag själv ägnat åt spelet, ungefär halvvägs igenom.

Stämningen är däremot fantastisk, och alla som gillade den mysrysande atmosfären i Super Metroid kommer trivas bra i Axiom Verge. Pixelgrafiken målar prydligt upp omgivningens uråldriga högteknologi och fienderna är otäcka och aggressiva – både bossar och mindre lakejer.

Musiken bidrar också till den ödesdigra känslan tack vare en smakfull blandning av chipmusik och tyngre åttiotals-syntar. Det hela låter ungefär som om ett bortglömt John Carpenter-soundtrack körts i en mixer tillsammans med Chris Hülsbecks originalmusik till Turrican eller R-Type. De som gillar gammal tv-spelsmusik kommer förmodligen vilja köpa albumet från Itunes, och de som inte gillar det lär knappast bli omvända av tonerna i Axiom Verge. Även för mig som regelbundet spisar spellistor från Amiga- och Atari-perioden blir musiken enformig efter ett tag, särskilt som spelet kräver många turer genom samma områden med likadan ljudmatta.

Under mitt test av Axiom Verge provade jag spelet både på Mac via speltjänsten Steam, och på Playstation 4. Det finns ingen skillnad i sig mellan de båda versionerna, men det blir däremot snabbt tydligt att spelet kommer till sin rätt med en dedikerad handkontroll snarare än att spela med hjälp av tangentbordet. Trots att det går att konfigurera tangenterna efter eget behag upplever jag det som bökigt och krångligt jämfört med en spelkontroll som ligger bra i handen och låter mig fokusera helt och hållet på att hoppa, skjuta och undvika en för tidig död. Ett tips för Mac-spelare är alltså att satsa på en sådan.

Den höga svårighetsgraden gör att Axiom Verge troligtvis inte passar alla. Men för de som letar efter ett välgjort indiespel som ger en rejäl utmaning och massor av retrostämning rekommenderas Axiom Verge helhjärtat. Det ger många timmars underhållning (och frustration) och är en lysande tribut till den sortens spel av den äldre skolan som görs alltför sällan idag.

Namn
Axiom Verge
Plattform
OS X
Utvecklare
Thomas Happ Games
Version
1.0.8
Pris
17,99 euro (cirka 165 kronor)
Krav
Kräver OS X 10.6.8 eller senare, 2.4 GHz Intel Core 2 Duo, 500 MB RAM, Geforce 320M och 300 MB tillgängligt utrymme.
Språk
Engelska, Franska, Italienska, Tyska, Spanska, Brasiliansk portugisiska.
Skriven av Jakob Nilsson

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.