Telia investerar i Spotify

Teleoperatören Telia Sonera ingår i ett partnerskap med Spotify och investerar närmare en miljard kronor samt blir delägare i företaget. Även andra investerare fyller Spotifys krigskassa inför kampen mot nya konkurrenter.

Den nordiska teleoperatören Telia Sonera meddelar att de kommit överens med den strömmande musiktjänsten Spotify om att ingå i ett strategiskt partnerskap. Som en del i samarbetet investerar Telia Sonera 945 miljoner kronor (115 miljoner dollar) i Spotify för en ägardel om 1,4 procent i företaget.

Telia Sonera och #Spotify ska också tillsammans satsa resurser och personal för att "driva gemensam innovation inom mediadistribution, kundinsikt, dataanalys och annonsering." Vad det innebär närmare anges inte, men de båda bolagen skapar en gemensam grupp för att driva innovationsprojekten.

Spotifys vd Daniel Ek uttalar sig om samarbetet:

– Vi har en lång och fantastisk relation med Telia Sonera och jag är nöjd över att vi kan ta den till nästa nivå tillsamans genom det här strategiska partnerskapet.

De båda bolagen har tidigare haft samarbeten, bland annat genom att Spotify-abonnemang erbjudits tillsammans med Telias mobilabonnemang. Spotifys styrelseordförande Martin Lorentzon sitter också i Telia Soneras styrelse sedan 2013. Lorentzon uppges inte ha deltagit i diskussionerna eller beslut om samarbetet.

Fyller på krigskassan

Telia Sonera är dock bara en av många investerare som lägger in pengar i Spotify. Sammanlagt får företaget ett tillskott på 526 miljoner dollar, motsvarande 4,3 miljarder kronor från olika investerare så som Rinkelberg Capital, Halcyon och Northzone.

Spotify kommer att satsa på en expansion och nya typer av innehåll, rapporterar Wall Street Journal. Därmed hoppas företaget stå emot den hårdare konkurrensen i branschen som nu också innefattar Apple.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
2 svar

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.