Apple släpper nya ramverk för spel

Under WWDC har Apple lanserat flera nya ramverk som ska underlätta för utvecklare att göra spel för IOS.

Måndagens inledning av utvecklarkonferensen #WWDC bjöd på massor av nya funktioner i Apples mobila operativsystem #IOS. Bland annat presenterade Apple tre nya ramverk som ska underlätta för spelutvecklare, och uppdaterade dessutom tre befintliga.

Scenekit, Spritekit och Metal har varit tillgängliga sedan förra året, men uppdateras nu. Störst betydelse har troligtvis Metal som både kom till Mac med OS X El Capitan och fick en prestandaförbättring med upp till tio gånger i vissa fall.

De tre nya ramverken heter Gameplaykit, Replaykit och Model IO. Gameplaykit hjälper utvecklare att bygga spelvärldar med komplexa regelsystem och skapa beteendemodeller för karaktärer. Replaykit används för att låta spelare spela in sina spelsessioner och spara som video. Slutligen används Model IO för att ljussätta och texturbelägga modeller.

Det är dags för den tionde luckan i Geeks Julkalender, och här erbjuder Inet ett förmånligt pris på en rymlig SSD.

Nintendo, simdollar, Google och solenergi är några av ämnena som avhandlas i veckans poddavsnitt.

Datorspelen Portal och Portal 2 har blivit kända bland annat för sina stämingsfulla avslutningslåtar, och här kommer ännu mer musik inspirerad av Portal.

Med den modulära datorn Kano kan vem som helst lära sig att skruva ihop sin egen hårdvara för ett flertal olika användningsområden. Med Kano Code går det också att lära sig grundläggande programmering. 99mac har pratat med Tommy Säl, som arbetar på Kickstarter-succén.

Super Mario Run släpps nästa vecka, och väntas bli ohyggligt populärt. Nu avslöjas dock att spelet kräver uppkoppling mot internet för att fungera.

Läs för dina barn eller själv en ordentlig julsaga i interaktiv form på Ipad, Iphone eller Android när Snobbens ägare Charlie Brown letar julens mening.