Apple släpper nya ramverk för spel

Under WWDC har Apple lanserat flera nya ramverk som ska underlätta för utvecklare att göra spel för IOS.

Måndagens inledning av utvecklarkonferensen #WWDC bjöd på massor av nya funktioner i Apples mobila operativsystem #IOS. Bland annat presenterade Apple tre nya ramverk som ska underlätta för spelutvecklare, och uppdaterade dessutom tre befintliga.

Scenekit, Spritekit och Metal har varit tillgängliga sedan förra året, men uppdateras nu. Störst betydelse har troligtvis Metal som både kom till Mac med OS X El Capitan och fick en prestandaförbättring med upp till tio gånger i vissa fall.

De tre nya ramverken heter Gameplaykit, Replaykit och Model IO. Gameplaykit hjälper utvecklare att bygga spelvärldar med komplexa regelsystem och skapa beteendemodeller för karaktärer. Replaykit används för att låta spelare spela in sina spelsessioner och spara som video. Slutligen används Model IO för att ljussätta och texturbelägga modeller.

Prislappen för Samsungs senaste flagskeppsmodell Galaxy S8 som presenterades i slutet av mars skiljer sig mycket beroende på vilket land du köper mobiltelefonen i.

Kinesiska Huawei gör ett utfall mot marknaden för bärbara datorer med sin Macbook-liknande och tunna Matebook X.

Feral har uppdaterat spelet Sid Meier's Railroads för full kompatibilitet på senaste versionen av Mac OS.

Den här veckan listar Jakob och Andreas sina respektive topp fem teknikprylar genom tiderna.

Den som använde datorer på 80- och 90-talet kommer säkerligen att småle åt veckans fredagsvideo, signerad komikern Eddie Izzard.

Efter flera år av att kräva licenskostnader för Thunderbolt-protokollet ska det bli fritt att använda för alla. Målet är att bredda användningen av protokollet.