Apple lanserar nya musiktjänsten Apple Music

Apple visar under WWDC upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst Apple Music som ska utmana bland annat Spotify.

Under #WWDC har Apple visat upp sin länge omtalade strömmande musiktjänst. Liksom förhandsuppgifterna gjorde gällande heter den nya tjänsten #Apple Music och lanseras den 30 juni.

Musikprofilen Jimmy Iovine presenterade Apple Music från scenen, och sade att musikbranschen idag är fragmenterad och rörig. Svaret på detta är Apple Music, som bor och lever i en nydesignad Musik-app på Iphone. Enligt Iovine består Apple Music av tre delar - en revolutionerande musiktjänst, en global radiostation som sänder dygnet runt sju dagar i veckan med bara bra musik, samt ett sätt att sammankoppla musiker med sina fans.

Upptäck ny och gammal musik

Enligt Jimmy Iovine är den viktigaste låten den som spelas för tillfället, men därefter kommer den låt som spelas härnäst. Apples mål är att hela tiden kunna erbjuda den perfekta låten, och bara algoritmer kan inte räkna ut detta. Därför erbjuder Apple Music handplockade spellistor som väljs ut av ett gäng "dedikerade experter" som ska hjälpa lyssnarna att hitta ny musik att älska.

Den nya musikappen i IOS 9 samlar både musik som är köpt i Itunes Store eller importerad från CD-skivor och lägger det jämsides alla musik som finns i Itunes. All musik går att spara för offline-lyssning och läggas till spellistor som också går att dela över Facebook, Twitter och Meddelanden.

En förbättrad sökmotor ska hålla koll på om sökningen sker lokalt eller i molnet, och leverera väntade resultat. Det går också att bläddra bland tidigare sökt musik och se trendande sökningar. Siri kan också hjälpa till med att söka efter musik, och kan exempelvis plocka fram populära låtar från ett visst årtal.

Genom att plocka ut några musikstilar och artister som du gillar ska Apple Music också bli bättre på att rekommendera annan musik och generera automatiska spellistor. Genom att favoritmarkera musik blir rekommendationerna också hela tiden bättre.

En global radiostation

En annan del av Apple Music är radiostationen Beats 1, som sänder live från Los Angeles, New York och London till Apples användare över hela världen. Beats 1 leds av radioprofilen Zane Lowe som i februari anställdes av Apple. Tillsammans med honom ska en grupp renommerade DJ:s välja ut den bästa musiken. Radiokanalen kommer också att bjuda på exklusiva intervjuer och musiknyheter.

Utifrån den utvalda musiken kommer radiostationens musik att skräddarsys för varje lyssnare, och genom att välja till egen musik, album och artister mixas stationen till att bli mer personlig. Även de som inte betalar för Apple Music kommer att kunna lyssna på Beats 1. Betalande kunder kan däremot byta låt hur ofta som helst om de hör något de inte gillar. Gratisanvändare har bara ett begränsat antal byten.

Artistprofiler

Som det tidigare ryktats om lägger Apple Music också stort fokus på sociala funktioner och artistprofiler, där artister och grupper kan kommunicera med sina fans.

Via sina egna sidor kan artister dela med sig av bakom kulisserna-videor, sångtexter och förhandslyssningar av nya låtar. Fans och andra musiklyssnare kan kommentera och gilla saker artisterna publicerar, och även dela via Meddelanden, Twitter, Facebook och e-post.

Apple Music lanseras i hundra länder den 30 juni, och kommer att kosta 9,99 dollar per månad, motsvarande 99 kronor. De första tre månaderna är gratis. Apple Music erbjuder också ett familjekonto för upp till sex personer för 14,99 dollar i månaden.

Vid lanseringen kommer tjänsten att finnas för Iphone, Ipad, Ipod Touch, Mac och PC. Apple Music kommer också att dyka upp för Apple TV och Android under hösten.

Kommentarer
371 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.