Tim Cook: "Våra konkurrenter samlar in allt de kan om dig"

Under ett middagstal understryker Tim Cook återigen vikten av att skydda kunders data, och riktar skarp kritik mot Apples konkurrenter.

Apples vd Tim Cook har tidigare uttalat sig offentligt om vikten av personlig integritet och säkerhet. Under en galamiddag hos organisationen Epic (Electronic Privacy Information Center) höll Tim Cook ett tal där han åter tog upp integritetsfrågor. Cook sade:

"Precis som många av er har Apple avfärdat tanken på att våra kunder ska behöva välja mellan integritet och säkerhet. Vi kan, och vi måste, erbjuda båda i lika stor utsträckning. Vi tror att människor har en grundläggande rätt till privatliv. Det amerikanska folket kräver det, konstitutionen kräver det, och moralen kräver det."

Tim Cook deltog inte själv under middagen, men höll sitt tal över videolänk, rapporterar Techcrunch. Cook drog sig inte heller för att kritisera företag som Google och Facebook i sitt tal, även om de inte nämndes vid namn. Cook sade:

"Jag talar till er från Silicon Valley, där några av de största och mest framgångsrika företagen har byggt sina verksamheter på att övertala sina kunder att ge upp sin privata information. De samlar in allting de kan om dig, och försöker att tjäna pengar på det. Vi anser att det är fel, och det är inte det slags företag som Apple vill vara."

Cook avslutade sitt tal med att understryka återigen att Apple inte vill ha sina kunders data, och sade att detta är särskilt viktigt nu efter lanseringen av betalsystemet Apple Pay och den data som samlas in med Healthkit och Researchkit. Han riktade också en känga mot Googles nyligen lanserade fototjänst, som till skillnad från Apples är gratis:

"Vi anser att kunden själv ska ha kontroll över sin information. Du kan gilla dessa så kallade "gratistjänster" men vi tycker inte det är värt att ha din e-post, din sökhistorik och nu även dina familjefoton genomsökta och sålda vidare till gud vet i vilket annonssyfte. Och vi tror att en dag kommer kunderna att se detta för vad det är."

Skriven av Jakob Nilsson

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.

Ett patent beskriver hur en Iphone eller Ipad kan dockas med en bärbar Mac, och antingen agera bildskärm eller styrplatta.