Apple världens mest värdefulla varumärke

Förra året tog Google förstaplatsen, men i år är Apple tillbaka i toppen när världens 100 mest värdefulla varumärken ska rangordnas.

Millward Browns årliga marknadsundersökning listar världens hundra mest värdefulla varumärken för tionde året i rad. Förra året toppade Google listan, men i år är Apple tillbaka längst upp och värderas till 247 miljarder dollar, en ökning med 67 procent från förra året.

Det är bland annat framgångarna med Iphone 6 och den tillhörande uppståndelsen kring Apples varumärke som ligger bakom ökningen från förra året enligt rapporten.

Under de tio år som Millward Brown har sammanställt sin rapport och topplista har Apples varumärke ökat mest av alla med hela 1 446 procent. Faktum är att företaget inte ens var med på listan första året.

Topp 10

1

Apple

247 miljarder dollar

2

Google

174 miljarder dollar

3

Microsoft

115 miljarder dollar

4

IBM

94 miljarder dollar

5

VISA

92 miljarder dollar

6

AT&T

90 miljarder dollar

7

Verizon

86 miljarder dollar

8

Coca-Cola

84 miljarder dollar

9

McDonalds

81 miljarder dollar

10

Marlboro

80 miljarder dollar

Skriven av Ida Blix

Instagram rullar ut en ny – fast gammal och välbeprövad – funktion, nämligen trådade kommentarer.

Den uppdaterade versionen av den tio år gamla guldklimpen Bioshock ska även släppas till Mac-plattformen, och nu har vi även ett konkret datum.

Den skotske författarens verk i bok- och filmformat lär vara bekant för fulkulturella konsumenter, men författaren själv är sannolikt inte lika välkänd.

Nu finns Oneplus 5 att köpa hos svenska återförsäljaren Webhallen. Tidigare har den bara funnits via tillverkarens egna webbsida.

Apple fortsätter att satsa på eget videoinnehåll till Apple Music. Nu har de anställt Matt Cherniss, som tidigare varit chef för WGN America och Tribune Studios.

Analytikern Ming-Chi Kuo menar att nästa Apple Watch kommer att erbjudas både med och utan egen LTE-koppling med liknande design som idag.