Apple världens mest värdefulla varumärke

Förra året tog Google förstaplatsen, men i år är Apple tillbaka i toppen när världens 100 mest värdefulla varumärken ska rangordnas.

Millward Browns årliga marknadsundersökning listar världens hundra mest värdefulla varumärken för tionde året i rad. Förra året toppade Google listan, men i år är Apple tillbaka längst upp och värderas till 247 miljarder dollar, en ökning med 67 procent från förra året.

Det är bland annat framgångarna med Iphone 6 och den tillhörande uppståndelsen kring Apples varumärke som ligger bakom ökningen från förra året enligt rapporten.

Under de tio år som Millward Brown har sammanställt sin rapport och topplista har Apples varumärke ökat mest av alla med hela 1 446 procent. Faktum är att företaget inte ens var med på listan första året.

Topp 10

1

Apple

247 miljarder dollar

2

Google

174 miljarder dollar

3

Microsoft

115 miljarder dollar

4

IBM

94 miljarder dollar

5

VISA

92 miljarder dollar

6

AT&T

90 miljarder dollar

7

Verizon

86 miljarder dollar

8

Coca-Cola

84 miljarder dollar

9

McDonalds

81 miljarder dollar

10

Marlboro

80 miljarder dollar

Skriven av Ida Blix

99mac får finbesök i form av Ulrika Viklund och Måns Kronkvist Brusbäck från filmtjänsten Plejmo. Det blir snack om bio, film, videoformat och ett supersvårt quiz i slutet.

Imorgon är det Earth Day, vilket 99mac uppmärksammar med en tjusig video från NASA som fotat vår planet under ett år.

Vissa exemplar har telefonen Huawei P10 har monterats med långsammare lagringsminne, vilket Huawei skyller på bristande tillgång på komponenter.

En skaderapport som läckt ut från Apple tyder på att personal testar ett par AR-glasögon på företagets campus.

Poddcast-spelaren Overcast uppdateras, och får en mörk ikon för premiumanvändare samt stöd för uppspelning av avsnitt direkt på Apple Watch.

I samband med Jordens Dag skänker Apple en dollar till Världsnaturfonden för varje köp i företagets butiker som genomförs med Apple Pay.