Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordic Game Conference 2015

8 tips för att bli framgångsrik i App Store

Det har gått riktigt bra för spelet Leo's Fortune i App Store. På plats i Malmö tipsar utgivarna om vad man ska tänka på för att lyckas med ett eget premium-spel.

Leo's Fortune är ett populärt spel i App Store med rötter i Göteborg som fått fin kritik. Det kostar pengar direkt och är i övrigt helt fritt från köp inuti appen eller reklam, vad som brukar kallas för ett premium-spel. Med miljontals användare har spelet toppat listor över betalappar i 20 länder och lyfts fram av Apples redaktörer i ännu fler. Det är ingen underdrift att säga att det är ett framgångsrikt spel.

99mac är på plats i Malmö för #Nordic Game Conference och ikväll har spelet chansen att vinna ytterligare ära och berömmelse då det är nominerat i flera kategorier i Nordic Game Awards som avgörs ikväll.

Också på plats i Malmö är Jesse Divnich från företaget Tilting Point som är utgivare av Leo's Fortune. Under ett seminarie delade han med sig av flera tips på saker du bör göra och tänka på om du vill släppa ett eget premium-spel.

1. Spelet måste vara kul

Det här är en viktig om än självklar poäng. Lägg tid på att ta fram ett spel som är kul och bra. Med ett bra spel på gång är det dags att tänka på resten.

2. Det räcker inte att mejla

Med ett bra spel att visa upp för världen räcker det inte att bara mejla några recensenter och hoppas på det bästa. Ha en ordentlig marknadsföringsplan och satsa. Åk på mässor, skriv på forum, besök recensenter personligen och visa upp vad som är fantastiskt med ditt spel.

3. Jobba på kontakten med Apple

Apple lyfter gärna fram premium-spel eftersom de ofta erbjuder spelarna en bättre upplevelse. Försök få till en bra relation med dem. Visa dem ditt spel, trailers och hur du tänkt marknadsföra det. Var snabb på att implementera nya Apple-tekniker som de kan lyfta fram i App Store. Om de hör av sig och vill ha något material – släpp allt och lämna in det. Att vara snabb och samarbetsvillig gör det mer troligt att de lyfter fram ditt spel i App Store.

4. Tänk långsiktigt

När du planerar och tar fram ditt spel, tänk långsiktigt. Fundera på om du ska göra säsongsuppdateringar, om du ska släppa uppföljare eller expandera det befintliga spelet.

5. Lägg möda på ikonen

Se till att du lägger möda på din ikon. Det är det första som spelarna möter. Det behöver inte kosta mycket pengar att göra en undersökning där du testar olika alternativ på användare. Uppdatera den i samband med exempelvis en säsongsuppdatering kring jul.

Relaterat till det här, bör du också lägga möda på din sida i App Store.

6. Justera priset

Leo's Fortune kostar 49 kronor, men då och då sänker de priset för olika kampanjer. Ha en anledning för prisänkningen. Exempelvis körde Leo's en framgångsrik rea i samband med att de firade ett år. Genom att sänka priset för ett tag når spelet ut till nya användare som i sin tur sprider kännedomen om ditt spel till andra. Använd också dina promo-koder för att bjuda in människor att testa spelet.

7. Erbjud bra support

Dina spelare har betalat för ditt spel och kommer att vara extra kritiska. Se till att de kan nå dig på ett enkelt sätt innan de lägger ut negativa omdömen.

8. Använd statistik

Mjuklansera ditt spel. Välj ett litet land och se till att ett antal spelare börjar använda ditt spel. Följ hur de gör noga, hur länge spelar de, var slutar de. Är något för lätt eller för svårt? Justera ditt spel därefter. Ett alternativ kan vara att bjuda in ett antal personer att betatesta.

Vill du utveckla spel?

Läs vår artikelserie om hur du kommer igång med IOS-utveckling. Det finns än så länge två delar som du hittar nedan.

Skriven av Ida Blix

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.