Spotify inleder samarbete med känd kaffekedja

Spotify satsar stort på marknadsföring genom ett omfattande samarbete med kaffekedjan Starbucks, där personalen får Spotify-konton och styr musiken i butikerna.

Den svenska strömmande musiktjänsten Spotify meddelar idag att de inleder ett omfattande samarbete med den amerikanska kaffekedjan Starbucks. Avtalet sträcker sig över flera år och sammankopplar Starbucks över 7 000 amerikanska butiker med Spotifys tjänster.

Som en del av samarbetet kommer samtliga av Starbucks 150 000 butiksanställda i USA att få ett gratis Spotify Premium-konto. De anställda kommer därefter att kunna styra musiken som spelas i butikerna. Även kunder som deltar i Starbucks bonusprogram kommer att kunna påverkar musiken genom att bidra till särskilda spellistor, som sedan finns tillgängliga genom Starbucks egen mobilapp.

Spotifys användare kommer också kunna tjäna poäng genom olika aktiviteter som sedan kan växlas in mot drycker på Starbucks. Detta är första gången som Starbucks bonusprogram kopplas samman med en tredje part. Spotifys vd Daniel Ek säger:

"Starbucks har en rik musikhistoria och kunder som är passionerade musiklyssnare, vilket gör oss oerhört stolta över att vara deras partner."

Samarbetet kommer inledningsvis att begränsas till USA, men ska inom kort också nå Kanada och Storbritannien. Trots att Spotify i grunden är ett svenskt företag väntas samarbetet inte nå Sveriges Starbucks-butiker. Idag finns Starbucks på tio platser i Sverige, men administreras av licenstagaren UMOE Restaurants.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

Porsche Design har tagit sig an allt från pennor till klockor och träningsskor, men nu ger de sig in i datorbranschen med hybridenheten Book One.

Webbläsarföretaget Mozilla köper Pocket, en tjänst för att spara artiklar och andra länkar för senare läsning.

Andreas testar sin begränsade konstnärliga ådra med Samsungs nya plattor för konsumenter och proffsanvändare.

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.