Oculus Rift pausar utvecklingen för Mac

VR-glasögonen Oculus Rift är på väg till konsumenter, men nu fördröjs Mac-versionen på obestämd tid.

I mars förra året köpte Facebook upp Oculus VR som utvecklar de #virtuella glasögonen Oculus Rift. I augusti släpptes en ny version av utvecklingsverktygen för #Oculus Rift som bland annat erbjöd stöd för OS X och 99mac passade på att testa.

Tidigare denna månad meddelades att en konsumentversion av glasögonen kommer att börja säljas under det första kvartalet 2016, men i en bloggpost på sin webbplats skriver nu Oculus att utvecklingen av en Mac-version av glasögonen har "pausats" för att fokusera på en stark Windows-lansering. Projektets ledare Atman Binstock skriver:

"Vår utveckling för OS X och Linux har pausats så att vi kan fokusera på att leverera en högkvalitativ VR-upplevelse till konsumenter på Windows gällande både hårdvara, mjukvara och innehåll. Vi vill tillbaka till att utveckla för både OS X och Linux, men vi har ingen tidsplan."

Kommentarer
12 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.