Angela Ahrendts toppar lönelista i USA

Apples butikschef Angela Ahrendts tjänar bäst av de kvinnliga cheferna i USA enligt en sammanställning från förra året.

Angela Ahrendts lämnade förra året toppjobbet på modeföretaget Burberry och flyttade från London till USA. Hon är numera butikschef för Apple, ansvarig för de fysiska butikerna så väl som nätbutikerna. Det nya jobbet är välbetalt, Ahrendts toppar en lönelista över USA:s kvinnliga chefer 2014.

Det är nyhetsbyrån Bloomberg som gjort sammanställningen där Ahrendts uppges ha tjänat 82,6 miljoner dollar förra året. I lönen ingick bland annat en rekryteringsbonus och ersättning för förmåner hon skulle ha fått från Burberry, men inte fick för att hon bytte arbetsgivare.

Andra kvinnliga chefer som tjänar väldigt bra är Yahoos vd Marissa Mayer som förra året tjänade 59,1 miljoner dollar vilket räcker till en tredjeplats på Bloombergs lista. Andraplatsen innehas av Oracles Safra Catz som fick 71,2 miljoner dollar för jobbet som finansdirektör, numera är hon vd.

I januari i år rapporterade 99mac om hur Angela Ahrendts förra året drog in mer pengar än Apples vd Tim Cook.

Skriven av Ida Blix
Kommentarer
5 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.