Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spelhörnan

Does not Commute – en pendlares vardag

Does not Commute är både ett frustrerande svårt arkadspel och en subtil samhällsbeskrivning med bläcksvarta drag. 99mac testar det nya spelet från Mediocre.

Trafiken är oändlig, och nästan stillastående. Hundratals bilar i kö, uppradade längs vägens filer och dränkta i ett evigt tutande. Normala människor hade suckat uppgivet, slagit på radion och tålmodigt väntat på sin tur i rusningstrafiken.

Det gäller dock inte invånarna i den fiktiva stad där Does not Commute utspelas. De gillar att pendla till och från jobbet med hjälp av lite mer kreativa färdvägar. Att snedda över en park, eller hoppa över ett hinder, eller kryssa mellan filerna är helt ok. Särskilt när de andra bilarna blir fler och fler, och tiden rinner iväg.

Does not Commute är den nya pärlan från svenska studion Mediocre, som tidigare gett oss Sprinkle Islands, rullskridskoäventyret Granny Smith och inte minst förra årets braksuccé Smash Hit. Henrik Johansson från Mediocre har dessutom varit gäst i 99mac:s poddradio, där han berättade om den då inte namngivna trafiklösning som nu är oss i händerna.

I korthet kan Commute beskrivas som en strategisk-taktisk pendlarsimulator där det går ut på att styra ett fordon från punkt A till en förutbestämd punkt B. Det är inte alltför svårt att med de enkla höger-eller-vänster-kontrollerna navigera det lilla fordonet utan att krocka in i byggnader, träd och staket. En krock får bilen att gå betydligt långsammare, vilket kostar värdefulla sekunder så det är bäst att undvika kollisioner.

Allt går nämligen på tid, och när mätaren når noll är allt över. Går en resa riktigt illa kan det vara värt att spola tilbaka tiden och försöka igen, till straffkostnaden av en sekund. När fordonet (oftast bil, men ibland något annat) når slutdestinationen är det dags att göra samma sak med nästa, och sedan nästa, och nästa.

Det är här utmaningen blir uppenbar, för alla tidigare bilar du styrt finns kvar, och kör samma resa som tidigare alltmedan du försöker föra nästa bil tryggt hem från jobbet. Det blir alltså fler och fler bilar på vägarna, och den smarta genvägen att snedda över en korsning som du gjorde för en stund sen kanske inte var så bra, när du nu ska ta en annan bil i motsatt riktning.

Oerhört välbalanserat

Mediocre har visat sig ha en alltför sällsynt färdighet att göra spel som faktiskt är både utmanande och underhållande. Alldeles för många spelutvecklare faller på ena sidan av en mycket delikat balans – antingen är spelen näst intill omöjliga, eller så saknar de i princip utmaning helt och hållet för att istället bara fokusera på en berättelse eller atmosfär.

Mediocre balanserar försiktigt och skickligt på den linjen, och har inte minst i sitt nya spel skapat något som är ständigt utmanande men aldrig omöjligt. Tack vare checkpoint-systemet går det alltid att börja om från en punkt i spelet där sekunderna fortfarande var på spelarens sida, på samma sätt som det fungerade i Smash Hit. Detta under förutsättning att du låser upp spelet med ett köp inuti appen för 19 kronor. Vill du inte göra det är hela spelet fortfarande tillgängligt, helt gratis, men endast de allra mest skickliga pendlarna lär kunna nå slutet utan att spara spelet. Detta är ett mycket attraktivt sätt att ta betalt för en kvalitetsprodukt utan att hemfalla åt stämningsdödande säljknep och fiktiva valutor som kristaller och buckazoids.

Den narrativa ingrediensen finns i form av de individuella pendlarnas vardag, vilka beskrivs i form av korta prosastycken inför varje körning. Här finns en humor med mörka stråk som rymmer livsdrömmar, tristessens nötande och ibland ren och skär galenskap. Ofta får de här små berättelserna mig att skratta högt, vilket är en fin krydda till själva spelmomenten, vilka är frenetiskt stressande och lagom frustrerande.

Ljud och musik förtjänar också särskild uppmärksamhet. Även denna gång är det Douglas Holmquist som gjort musiken, men här får han blomma ut i ett jazzigt, urbant och organiskt soundtrack som för tankarna till musiken i stadsklassiker som Sim City. Kompletterat med ljudeffekter av skrikande däck, feta kollisioner, ilskna tutor och tjutande sirener är ljudbilden faktiskt bland det bästa jag hört i ett IOS-spel.

Does not Commute är en självklar nedladdning, och ett lika självklart köp. Mediocre har återigen visat att de tillhör det absoluta toppskiktet när det gäller att skapa genomarbetade, stämningsfulla och oerhört utmanande spel till Iphone och Ipad. Rekommenderas varmt!

Namn
Does not Commute
Plattform
IOS
Utvecklare
Mediocre AB
Version
1.0.0
Pris
Gratis (köp inuti app, 19 kronor)
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5, Iphone 6 och Iphone 6 Plus.
Språk
Engelska, franska, italienska, japanska, kinesiska, koreanska, ryska, spanska, tyska
Skriven av Jakob Nilsson

Inget är som väntans tider, särskilt om du går och väntar på en iMac med Apples egna processor.

Inom kort kommer 99mac bli Macradion och då blir det en ny plattform med ett betydligt modernare forum.

Då var Apple Watch Series 7 här och ryktena stämde inte i år utan det blev samma design som vi sedan tidigare är vana vid.

Varje resa har ett slut och varje slut har en ny början och nu är det dags för oss att gå över till en modern plattform.

Apples event är över och i detta extra långa avsnitt får vi följa Marcus, Marcus, Dennis och Thor när de följer eventet live tillsammans med efterföljande diskussion om intrycken det gav.

Är du en av de som inte gillade det nya utseendet på Safari i macOS Monterey? Nu kan du lugna dig, Apple har backat på designen.