Snurra för livet i Rototo

I IOS-spelet Rototo gäller det att ha snabba reflexer och en träffsäker inriktning för att överleva i det längsta. 99mac testar.

Det verkar var jobbigt i rymden, åtminstone om vi ska tro tillvaron så som den skildras i det nya IOS-spelet Rototo från svenska utvecklarna Thoughtbot. Massor av fiender som kommer från alla håll och gör sitt bästa för att skjuta en till småbitar. Inte heller har du själv något vapen att försvara dig med, utan bara en sköld som inte en täcker hela rymskeppet.

Det enda sättet att klara sig är att rikta skölden mot fiendens laserskott för att få de att studsa tillbaka med dödligt resultat, samt så långt det är möjligt skydda sig mot vansinniga kamikazeattacker från andra skepp. Det går inte så mycket ut på att vinna som på att överleva så länge som möjligt.

Rototo är ett snyggt och stressigt rymdspel med tydliga rötter i klassiska arkadspel som Asteroids och Space Invaders. Både grafik och ljud samverkar skickligt för att skapa den äkta arkadkänslan. Skeppen består av enkla former, lämpligt neonlysande och futuristiska. Musiken och ljudeffekter som laserskott och explosioner låter som något från filmen Tron, det vill säga helt rätt.

Inledningsvis attackeras spelaren bara av ett skepp åt gången, men de blir snabbt fler och snart är Iphone-skärmen översvämmad av blodtörstiga skepp. Det är ingen lätt sak att hålla sig levande när laserstrålarna viner och fiendeskeppen trängs om att få komma närmast.

Förutom blixtsnabba reflexer ligger utmaningen i att vinkla skölden på precis rätt sätt så att de studsande skotten träffar skeppen. Det är inte så lätt, och att missa innebär dyrbar tid som fienden finns kvar, och då hinner förstärkningar komma. Att däremot lyckas avvärja attackerna och rensa upp bland tre eller fyra skepp på en gång ger en känsla av verklig tillfredsställelse.

Vissa läsare kanske känner igen utvecklarna Thoughtbot, och det är i så fall ingen slump. Dit hör nämligen Jack Nutting, som gästade 99mac:s poddradio i december. Thoughtbot utvecklar mestadels appar åt kunder, men gör också en del egna skapelser. Rototo är deras första spel.

Utvecklingen av Rototo tog ungefär sju veckor sammanlagt, varav tre veckor lades på ljud, grafik och övrig design. Spelet kostar 19 kronor, vilket i dagens pengavärde motsvarar ungefär fyra eller fem omgångar på en arkadmaskin 1982. Då slipper vi också alla former av irriterande reklamskyltar och försök till köp inuti appen. Det uppskattas, och priset känns klart överkomligt för en sån här ren och välgjord spelupplevelse.

Namn
Rototo: Space Survival
Plattform
IOS
Utvecklare
thoughtbot, inc.
Version
1.0
Pris
19 kronor
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Engelska
Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
1 svar

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.

Med IOS 11 blir IOS världens största plattform för förstärkt verklighet. Apple har släppt ramverkat AR Kit till utvecklare som visar upp möjligheterna i flera videoklipp.

Som utannonserat under WWDC har Apple nu gjort en första betaversion av IOS 11 för Iphone och Ipad tillgänglig för allmänheten.