Beats och Apple satsar analogt

APRIL APRIL. Apples omtalade musiktjänst får en analog komponent, och kommer att säljas direkt i företagets butiker världen över.

Den här artikeln är ett första april-skämt.

Förra året köpte #Apple upp hörlurstillverkaren och musiktjänsten Beats för tre miljarder dollar, motsvarande 20 miljarder kronor. Envisa rykten har därefter gjort gällande att Apple planerar att lansera en ny musiktjänst som kan konkurrera med Spotify och Tidal.

Nu avslöjas fler detaljer om den nya tjänsten, som på ett unikt sätt kommer att använda Apples befintliga butiker för att distribuera och sälja musiken. Eddy Cue, ansvarig chef för Itunes, tror att den nya tjänsten, som kallas Apple Vinyl, kan få en lika stor inverkan på människors musikvanor som Ipod hade en gång i tiden. I ett uttalande till utvald press säger han:

"Apple revolutionerade sättet vi lyssnar på musik digitalt med musikspelaren Ipod och butiken Itunes. Nu gör vi det igen med den analoga musiken i form av Apple Vinyl. Vi tror ni kommer gilla det ni hör."

Apples vd Tim Cook skriver i ett internt meddelande till sina anställda att den nya tjänsten snart är klar att lanseras, och ska dyka upp redan till årets utvecklarkonferens WWDC:

"Bara Apple kan göra det här, då det krävs både våra kontakter inom musikbranschen och våra hundratals butiker för att lansera en sån här produkt. Jag är väldigt entusiastisk och tror att Apple Vinyl ytterligare kommer att förbättra våra kunders liv."

Iovine leder projektet

Enligt källor inom Apple är det till stor del Beats-profilerna Jimmy Iovine och Andre Romelle Young, mer känd som Dr Dre, som varit drivande bakom projektet. Särskilt Dr Dre är en stor förespråkare av det analoga vinylformatet som ska ge en varmare och mer intim ljudbild än de digitala format som konkurrenterna använder. Jimmy Iovine står bakom formatet, och säger:

"Det är en öppen hemlighet inom musikbranschen att vinyl låter bättre. När jag började samarbeta med Apple slogs jag av hur de hela tiden strävade efter att skapa den bästa upplevelsen för sina kunder. Jag använder själv Apple Vinyl varje dag, och kan inte föreställa mig ett liv utan det."

Iovine och Dre leder alltså den tekniska utvecklingen av formatet, i nära samarbete med Apples butikschef Angela Ahrendts som kommer att utforma särskilda avdelningar i butikerna för de nya musikprodukterna, vilka kommer att bli större än de fysiska cd-skivor som musik såldes på innan internet. Även chefsdesignern Jony Ive är inblandad och ska ha utformat en särskild möbel till Apples butiker där musiken kan förvaras. Ive ligger också bakom särskilda utgåvor av musiken som formges i vit vinyl.

Det är dock Eddy Cue som har haft huvudansvaret när det gäller att förhandla fram avtal med skivbolag och enskilda musiker. Han säger:

"Det ligger i Apples DNA att förenkla. När det gäller Apple Vinyl har vi uppfunnit ett väldigt bra sätt att ge artister ersättning för sin musik. Istället för att betala ut royalty för varje gång en låt spelas ger vi artisten betalt varje gång ett av deras album säljs i någon av våra butiker. Det är också bättre för kunderna, som kan spela musiken hur många gånger som helst."

Apple kommer enligt uppgift att tillämpa samma prissättning som i sina digitala butiker, där de själva behåller 30 procent av inkomsten på varje köp som görs. Genom att knyta artister direkt till Beats med exklusiva avtal kan ersättningen för musikerna också bli större än om kontrakten sköts genom ett annat skivbolag.

En nyligen offentliggjord patentansökan pekar också på att Apple har planer på att utvidga projeket genom ett samarbete med utvalda DJ:s. Med en specialtillverkad vinylspelare från Apple kommer diskjockeys att dynamiskt kunna modifiera musiken som spelas genom att använda en större variant av det skrollhjul som fanns på Ipod. Enligt patentet snurras hjulet med en metod som kallas scratching.

Skriven av Jakob Nilsson

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.

Googles strömmande mediaenhet Chromecast Ultra går nu att köpa i Sverige, men tillgången uppges vara begränsad.

Succéspelet Tiny Wings migrerar från Iphone och Ipad till Apple TV, och erbjuder bland annat stöd för multiplayer på vardagsrummets storbildsskärm.