Superstjärnor i rampljuset när Tidal nylanserar

Musiktjänsten Tidal ägs numera av Jay Z, som nylanserar tillsammans med flera superstjärnor som Madonna, Daft Punk, Beyoncé och Kanye West.

Tidigare i mars köpte artisten Jay Z upp bolaget Aspiro som ligger bakom musiktjänsterna Wimp och #Tidal. Tjänsterna slås nu ihop under namnet Tidal, och under en presskonferens under gårdagen presenterade Jay Z en nylansering med en rad förändringar.

En rad superstjärnor som Alicia Keys, Rihanna, Kanye West, Deadmau5, Daft Punk, Beyoncé och Madonna blir nu delägare av tjänsten, vars uttalade mål är att bättre gynna både artister och kunder. Flera stora artister har tidigare kritiserat tjänster som Spotify för att dela ut för lite ersättning till musikerna. Jay Z säger till New York Times:

"Utmaningen ligger i att få alla att respektera musik igen, att erkänna dess värde. Vatten är gratis. Musik kostar 6 dollar, men ingen vill betala för musik. Du borde dricka gratis vatten från kranen, det är vackert. Och om du vill höra en vacker låt bör du stöda artisten."

Precis som andra strömmande musiktjänster kommer Tidal att betala en royaltyavgift till artisterna varje gång deras musik spelas. Vad ersättningen ligger på är inte känt, men ska enligt talespersoner för Tidal vara högre än de tjänster som erbjuder gratisabonnemang med reklamavbrott.

Två abonnemang

Rent praktiskt innebär nylanseringen av Tidal också en hel del förändringar. Tidigare erbjöd Tidal endast ett abonnemang för 199 kronor, dubbelt så dyrt som de flesta konkurrenter. För detta pris erbjöds musikfiler utan informationsförlust, så kallade lossless-filer i formatet FLAC.

Nu finns också en billigare version av tjänsten för 99 kronor i månaden, alltså samma pris som Spotify, Deezer, Rdio och de flesta andra tjänster. Då är musikfilerna komprimerade i AAC med en bithastighet på 320 kilobit per sekund.

Tuff konkurrens

En handfull av världens största artister står onekligen bakom Tidal, men tjänsten kan få svårt att locka användare från andra tjänster, vilka erbjuder gratisabonnemang. Spotify har exempelvis över 60 miljoner aktiva användare, varav cirka 15 miljoner har ett betalabonnemang.

Samtidigt ryktas det om att Apple kommer att ge sig in i branschen med en ny tjänst baserad på Beats Music, vilka köptes under förra året. Tjänsten uppges lanseras under utvecklarkonferensen WWDC i sommar.

Det bör också nämnas att artisterna förknippade med Tidal fortfarande erbjuder sitt material på tjänster som Spotify. Det är inte känt om detta kommer att ändras, men framtida utgivningar kan komma att bli exklusiva på Tidal, åtminstone under en period.

Jay Z säger sig inte vara bekymrad över den stenhårda konkurrensen, och menar att det viktigaste för honom är att få skapa den musiktjänst han själv har tänkt sig. Han säger:

"Jag vill bara vara ett alternativ. De andra måste inte förlora för att jag ska vinna."

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
8 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.