Apple utökar annonsköp

Apple gör det enklare för företag att köpa reklaminslag i Itunes Radio, och att rikta reklamen mot särskilda målgrupper.

Apples reklamtjänst Iad lanserades redan 2010 men har knappast blivit någon större succé. I oktober 2014 kom tjänsten till Sverige, och enligt Apple finns #Iad nu tillgängligt för kunder i över 100 olika länder.

Iad låter företag annonsera i appar som deltar i programmet, samt i gratisversionen av den strömmande musiktjänsten Itunes Radio som finansieras med reklam.

Tidigare sköttes all reklamförsäljning till Itunes Radio av en särskild säljgrupp, men nu finns ett verktyg som gör det möjligt för företag att köpa plats för annonser direkt via en webbsida. Reklaminslagen i #Itunes Radio hanteras nu på samma sätt som övriga Iad-annonser, vilka gått att köpa automatiskt sedan november förra året.

Jämsides med detta inför Apple också en ny funktion kallad Customer Match som ska ge bättre möjligheter att rikta reklamen mot en särskild målgrupp, baserad på data från hundratals miljoner Itunes-konton. Apple erbjuder över 400 olika parametrar som kan kombineras för att rikta reklamen till precis rätt målgrupp.

Kan använda kunders telefonnummer

Enligt Appleinsider överväger också Apple att börja dela med sig av ännu mer demografisk data med aktörer från tredje part i syfte att öka intresset för reklamtjänsten.

I dagsläget erbjuder Iad användardata utifrån geografisk plats, köphistorik och vilken media som konsumerats. Framöver kan det gå att rikta reklam till ännu snävare målgrupper utifrån data som exempelvis telefonnummer och e-postadress.

Noteras bör att användarna fortfarande kommer att vara anonyma, samt att varje IOS-användare kan välja att begränsa spårning för riktad reklam genom inställningarna i IOS 8.

Kommentarer
1 svar

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.

Bilder på vad som påstås vara gjutformar för Apples kommande Iphone-modeller har dykt upp på den kinesiska mikrobloggen Weibo.

Apples förlängda garantiprogram för grafikproblem som drabbat Macbook Pro från 2011 gäller inte längre, meddelar företaget.

Macstories fantiserar om ny funktionalitet till Ipad i en tre minuter lång konceptvideo för IOS 11.