Apple utökar annonsköp

Apple gör det enklare för företag att köpa reklaminslag i Itunes Radio, och att rikta reklamen mot särskilda målgrupper.

Apples reklamtjänst Iad lanserades redan 2010 men har knappast blivit någon större succé. I oktober 2014 kom tjänsten till Sverige, och enligt Apple finns #Iad nu tillgängligt för kunder i över 100 olika länder.

Iad låter företag annonsera i appar som deltar i programmet, samt i gratisversionen av den strömmande musiktjänsten Itunes Radio som finansieras med reklam.

Tidigare sköttes all reklamförsäljning till Itunes Radio av en särskild säljgrupp, men nu finns ett verktyg som gör det möjligt för företag att köpa plats för annonser direkt via en webbsida. Reklaminslagen i #Itunes Radio hanteras nu på samma sätt som övriga Iad-annonser, vilka gått att köpa automatiskt sedan november förra året.

Jämsides med detta inför Apple också en ny funktion kallad Customer Match som ska ge bättre möjligheter att rikta reklamen mot en särskild målgrupp, baserad på data från hundratals miljoner Itunes-konton. Apple erbjuder över 400 olika parametrar som kan kombineras för att rikta reklamen till precis rätt målgrupp.

Kan använda kunders telefonnummer

Enligt Appleinsider överväger också Apple att börja dela med sig av ännu mer demografisk data med aktörer från tredje part i syfte att öka intresset för reklamtjänsten.

I dagsläget erbjuder Iad användardata utifrån geografisk plats, köphistorik och vilken media som konsumerats. Framöver kan det gå att rikta reklam till ännu snävare målgrupper utifrån data som exempelvis telefonnummer och e-postadress.

Noteras bör att användarna fortfarande kommer att vara anonyma, samt att varje IOS-användare kan välja att begränsa spårning för riktad reklam genom inställningarna i IOS 8.

Kommentarer
1 svar

Samsung följer upp den populära smartklockan Gear S2 där den större storleken och nya sensorer är de stora försäljningsargumenten.

Den nya appen TV i betaversionen av IOS 10.2 spelar inte egenrippade filmer och TV-program, men det kan handla om en bugg.

Facebooks kärleksaffär med sponsrade livevideor ser ut att ha varit kortvarig, och nu uppges fokus istället flyttas till förproducerat videomaterial.

Enligt Verizon använder tusentals personer fortfarande Note 7, och nu stoppar operatören samtal med den osäkra telefonen.

Komikern Jerry Seinfeld flyttar sin populära intervjuserie Comedians in Cars Getting Coffee till Netflix, och spelar dessutom in två exklusiva ståupp-shower.

Folkbildningen fortsätter, när podden Fulkultur pratar och tipsar om tecknade serier i vitt skilda genrer och ämnen.