Apples butiker gör sig redo för Apple Watch‑kunder

Apple förbereder sina butiker för anstormningen av kunder som kommer att vilja prova deras smarta klocka med start i april.

Snart är det dags för Apples butiker att släppa in kunder som vill prova företagets nya smarta klocka #Apple Watch. Den börjar säljas i nio länder den 24 april, men redan den 10 april kan kunder komma in och prova klockan och fundera på vilken modell de kommer vilja köpa.

Apple har tagit fram rutiner för hur besöken kommer att gå till, rapporterar 9to5mac. Även om kunder inte nödvändigtvis kommer att behöva boka en tid så kommer tiden med klockorna att vara tidsbegränsad och en butiksanställd kommer att närvara och ge råd. Varje kund får enligt uppgift 15 minuter att prova klockorna vid någon av ett tiotal stationer runt om i butiken.

Vid besökstillfället ges också möjlighet att reservera en viss modell och boka in en tid för upphämtning den 24 april. Det kommer också att finnas ett visst antal klockor till försäljning till helt nya kunder som kommer in den 24 april.

Varje Apple Store kommer att utrustas med åtminstone ett specialbyggt bord för Apple Watch och ha stationer för att låta kunder prova klockor runt omkring. Butikerna i de nio länderna kommer att möbleras om natten till den 10 april.

Kunder som är intresserade av att köpa guldmodellen av Apple Watch kommer att få assistans av en särskild grupp anställda som kallas för experter. De har jobbat för Apple en längre period och gått extra kurser i kundservice. De har också fått särskild utbildning i att sälja just guldmodellen som kommer att kosta från 10 000 dollar.

En del av Apples butiker har redan fått upp reklam för Apple Watch i form av stora bilder som liknar de som vi sett som i tidningar som Vogue.

Skriven av Ida Blix

Apple släpper uppdateringar till sin svit av videoredigeringsappar, med prestandaförbättringar, buggfixar och mindre åtgärder.

Samsung bekräftar att de håller en presskonferens på söndag kväll för att berätta vad som gick fel med den återkallade telefonen Note 7.

Prognosen är att 2017 blir ett fantastiskt år för mobiltelefoner, och här är de olika tillverkarnas flaggskepp som är värda att hålla koll på.

Den strömmande musiktjänsten Tidal har fått ett redigeringsverktyg som låter dig redigera låtars längd och hastighet.

Efter Pokémon Go och Super Mario Run blir nästa mobilspel från Nintendo det taktiska rollspelet Fire Emblem Heroes.

LG håller event dagen innan mobilmässan Mobile World Congress, och spås visa upp sitt nya flaggskepp LG G6.