Apples butiker gör sig redo för Apple Watch‑kunder

Apple förbereder sina butiker för anstormningen av kunder som kommer att vilja prova deras smarta klocka med start i april.

Snart är det dags för Apples butiker att släppa in kunder som vill prova företagets nya smarta klocka #Apple Watch. Den börjar säljas i nio länder den 24 april, men redan den 10 april kan kunder komma in och prova klockan och fundera på vilken modell de kommer vilja köpa.

Apple har tagit fram rutiner för hur besöken kommer att gå till, rapporterar 9to5mac. Även om kunder inte nödvändigtvis kommer att behöva boka en tid så kommer tiden med klockorna att vara tidsbegränsad och en butiksanställd kommer att närvara och ge råd. Varje kund får enligt uppgift 15 minuter att prova klockorna vid någon av ett tiotal stationer runt om i butiken.

Vid besökstillfället ges också möjlighet att reservera en viss modell och boka in en tid för upphämtning den 24 april. Det kommer också att finnas ett visst antal klockor till försäljning till helt nya kunder som kommer in den 24 april.

Varje Apple Store kommer att utrustas med åtminstone ett specialbyggt bord för Apple Watch och ha stationer för att låta kunder prova klockor runt omkring. Butikerna i de nio länderna kommer att möbleras om natten till den 10 april.

Kunder som är intresserade av att köpa guldmodellen av Apple Watch kommer att få assistans av en särskild grupp anställda som kallas för experter. De har jobbat för Apple en längre period och gått extra kurser i kundservice. De har också fått särskild utbildning i att sälja just guldmodellen som kommer att kosta från 10 000 dollar.

En del av Apples butiker har redan fått upp reklam för Apple Watch i form av stora bilder som liknar de som vi sett som i tidningar som Vogue.

Skriven av Ida Blix

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.

En modern version av mobilklassikern Nokia 3310 erbjuder fin batteritid till ett förmånligt pris, och fyra färger. Dessutom kommer tre nya smarta mobiler under namnet Nokia.

I väntan på företagets emotsedda telefonlansering fokuserar Samsung istället på att uppdatera utbudet av surfplattor.