Apple går om Samsung

Nu går Apple om Samsung som världens största mobiltelefontillverkare. Företaget sålde fler enheter under julkvartalet än något annat märke tack vare tillväxten i Kina.

Apple har nu ännu en anledning att fira. När analytikerfirman Gartner sammanställer mobiltelefonförsäljningen för kvartalet med den viktiga julhandeln går Cupertino-företaget om Samsung som världens största mobiltillverkare, rapporterar brittiska Guardian.

Enligt Gartner sålde Apple 74,8 miljoner smarta mobiler, något över Samsung som sålde 73 miljoner telefoner. Apples försäljning ökade med nästan 25 miljoner jämfört med samma period förra året och det tack vare den stora efterfrågan som finns i Kina.

Samsung sålde nästan 10 miljoner färre telefoner än under julen 2013, efterfrågan för flaggskeppsmobilen Galaxy S5 tog aldrig riktigt fart och företaget möter hård konkurrens på marknaden när det gäller billigare modeller från märken som Xiaomi, Lenovo och Huawei. För att vända trenden lanserar företaget nu två nya modeller i Barcelona och säger att de arbetat mycket på att få rätt på balansen mellan design och tekniska funktioner.

Totalt sett växer marknaden fortfarande och försäljningen av smarta mobiler ökade under 2014. Totalt såldes 1,2 miljarder enheter till slutkonsumenter förra året, vilket är en ökning med 28 procent jämfört med 2013. Två tredjedelar av alla sålda mobiler är numera en smart mobil.

Skriven av Ida Blix

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.