Barcelona 2015

99mac besöker Mobile World Congress

Nästa vecka drar Mobile World Congress igång i Barcelona, Spanien. 99mac kommer att vara på plats och rapportera om nyheterna för mobilåret 2015.

Väskorna är packade och 99mac:s redaktörer är redo för flyget ner till Barcelona. På måndag inleds världens största mobilmässa Mobile World Congress som i år tros locka fler än 86 000 besökare. För tionde året i rad hålls mässan i Barcelona i mässhallarna Fira Gran Via och Fira Montjuïc.

Redaktionen kommer att arbeta från Barcelona under veckan och leta upp nyheter och trender från mässans 1 900 utställare som inkluderar allt från jättar som Samsung och Microsoft till mindre kända företag. Världens högst värderade företag är inte på plats själva, men mycket kommer ändå att kretsa kring Apple som håller en egen presskonferens veckan efter att mässan är slut.

Samsung och HTC förväntas presentera nya flaggskeppsmobiler som ska konkurrera med Apples Iphone 6 och 6 Plus. Men allt kommer inte att handla om mobiltelefoner, en del av mässans utställare visar upp smarta klockor och andra kroppsburna enheter och prylar för det smarta hemmet.

Förutom att hålla er uppdaterade här via 99mac, kommer vi också att dela med oss av godbitar från resan via vår Facebooksida.

Skriven av Ida Blix

Tre pappor diskuterar hur ens barn ska fås att tycka om rätt böcker, filmer och spel. Är det ens viktigt, och vad händer om barnet börjar gilla sport istället?

För att vara en mobilmässa har det inte funnits ett överflöd av telefoner att välja mellan, men Andreas har hittat en klar favorit.

Efter att ha missat företagets pressevent har vi istället tagit chansen att klämma på deras nya produkter i Huaweis område på mässan.

En bild på vad som uppges vara Samsungs nya telefon Galaxy S8 har publicerats på Twitter, och tycks bekräfta många av förhandsryktena kring mobilen.

Under årets MWC-mässa visar Lenovo uppdaterade produkter i företagets utbud av bärbara datorer och surfplattor.

Apple kryddar sin musiktjänst med Yotube-fenomen och reality-serier för att utmana Spotify i kampen om kundernas hundralapp, och allt handlar om att locka en av de mest inflytelserika köpgrupperna.