Krönika: Därför älskar jag internet

En bild av en klänning, tagen med en dålig mobilkamera, sysselsätter hela världen, och ingen tycks kunna enas om vilken färg den har. Det är internet i ett nötskal.

Idag vaknade jag, och upptäckte att hela internet var översvämmat av bilder på en klänning av obestämd färg. Twitterflödet var i uppror, och debatten rasade om huruvida klänningen på bilden ifråga var blå och svart, eller vit och guld-färgad.

När jag kom till jobbet hade bilderna spridit sig till Facebook, och meningarna gick även där isär. På kontoret sprang kollegor mellan varandras datorskärmar och jämförde bilden med olika färgkalibreringar. Precis som på Twitter och Facebook verkade ingen kunna komma överens helt och hållet:

"Den är blå, helt klart blå, och svart."

"Den är guld och vit, men lite åt det blåa hållet."

"Den var blå förut, nu är den guldfärgad."

Kulturarvets minsta enhet

1976 myntade biologen Richard Dawkins begreppet Meme och definierade det som en term för att beskriva kulturarvets minsta enhet. Eller som han själv beskriver det:

"En ur kulturarvet utbruten enhet, hypotetiskt sett analog med en specifik gen, och lydande under samma naturliga urval beroende av sina fördelar inom den egna idéfenotypen för sin överlevnad och utbredning i kulturmiljön."

Begreppet har sedan kommit att användas för att beskriva internetfenomen, som sprids, delas och växer liksom av egen kraft. Just den blå (eller guldfärgade?) klänningen publicerades ursprungligen på mikrobloggen Tumblr den 25 februari, med en uppmaning om hjälp att reda ut vilken färg klänningen egentligen har. Två dagar senare finns bilden överallt, och har lett till bland annat en populärvetenskaplig artikel på Wired om varför så många ser klänningen i olika färger, en seriestripp på XKCD och tusentals varianter, parodier, skämt och frustrerade Twitter-inlägg.

Liksom tidigare internetfenomen är det svårt att avgöra exakt varför bilden på klänningen blivit så populär, varför den tycks engagera alla att kommentera och dela. Kanske är det helt enkelt så att frågan är en perfekt blandning av humor och allvar. I grunden trivial, men också underhållande, och på en nivå anknyter den till djupt existensiella frågor. För om vi inte kan lita på vad vi ser – hur kan vi då veta att något är sant?

Det är bland annat på grund av sådana här tokigheter som jag älskar internet. Ett fenomen kan få spridning och under några dagar ta över de flesta sociala flöden, för att därefter försvinna och endast finnas kvar på arkivsajter som knowyourmeme och liknande.

Så vilken färg hade då klänningen? Den har visat sig finnas tillgänglig för köp på den engelska klädbutiken Roman, och är blå. Definitivt blå. Eller?

Skriven av Jakob Nilsson

Vi tog en sväng förbi Nokia/HMD för att få testa de nya Android-telefonerna, och den nygamla retrotelefonen 3310.

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.