Sid Meier's Starships tar sikte på mars

Det nya strategispelet från Sid Meier har fått ett ankomstdatum, och landar på IOS och OS X den 12 mars.

I januari annonserade utvecklaren Firaxis nästa spel från strategimaestron Sid Meier. Det nya spelet heter Starships, och utlovar strategiska rymdstrider och en fortsättning på berättelsen i förra årets Civilization-spinoff Beyond Earth.

Nu rapporterar spelsajten Pocket Tactics att spelet kommer att lanseras den 12 mars för Ipad och Mac. Priset anges till 15 dollar, motsvarande cirka 125 kronor. Nyligen visade Sid Meier också upp sitt kommande spel i en Youtube-video.

I Sid Meier´s Starship gäller det för spelaren att bygga ett eget stjärnimperium genom att sprida ut sin flotta av rymdskepp över galaxen. En intressant aspekt i det turordningsbaserade spelet är att det går att genomföra hur många strider som helst under ett drag. Däremot blir rymdskeppens besättning allt tröttare, och kommer därmed att prestera sämre.

Nyckeln till framgång ligger i att konstruera en slagkraftig och effektiv flotta. Rymdskeppen går att konfigurera på många olika sätt, men varje val får konsekvenser. Kraftigt pansar gör skeppen tåligare, men också långsammare. En stor del av strategin ligger i valet mellan att bygga en stor flotta av enklare skepp, eller ett fåtal mer avancerade.

Skriven av Jakob Nilsson

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.