Ive och Ahrendts samarbetar kring ny butiksdesign

Apples chefsdesigner Jony Ive samarbetar med butikschefen Angela Ahrendts om ett nytt utseende på Apples butiker inför lanseringen av Apple Watch.

En av Angela Ahrendts huvuduppgifter när hon tillträdde som chef över Apples butiker i maj förra året var att omforma och förnya företagets butiker. Inte minst har detta arbete visat sig vara aktuellt inför den kommande produkten #Apple Watch, som kommer att ställa nya krav på butikslokalerna.

I en längre artikel om Apples chefsdesigner Jony Ive uppger The New Yorker att Ive och Ahrendts samarbetar kring en ny butiksdesign inför lanseringen av Apple Watch i april. Bland annat har ett särskilt förvaringsskåp för klockan utvecklats, med genomskinligt glas på ovansidan och en öppningsanordning på undersidan.

Artikeln skriver vidare att butikerna kommer att få egna avdelningar vikta åt Apple Watch, och att dessa delar kan skilja sig från butikens utseende i övrigt, möjligtvis med en lyxigare inredning men mindre tilltalande för turister som vill låna internet. Ive uppger till exempel att han hört någon säga "jag kommer aldrig att köpa en klocka om jag inte kan stå på en matta".

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.