Spelare lägger 11 miljarder på Candy Crush Saga

Kassakon Candy Crush Saga krymper stadigt för svenska King, men drog ändå in närmare 11 miljarder kronor under 2014.

Svenska utvecklaren King tjänar fortfarande stora pengar på sin succé Candy Crush Saga. Spelare lade drygt 1,3 miljarder dollar på olika köp inuti spelet under 2014. Det motsvarar närmare 11 miljarder kronor.

Intäkterna för spelet har dock sjunkit jämfört med tidigare år. Höjdpunkten för Candy Crush Saga inträffade under det tredje kvartalet 2013, när spelet drog in 551 miljoner dollar eller 4,6 miljarder kronor. Därefter har det minskat för varje kvartal, och från slutet av 2013 till slutet av 2014 har intäkterna från Candy Crush nästan halverats.

Enligt The Guardian satsar King på sprida ut sina inkomster över andra spel för att inte förlita sig alltför mycket på en titel. Under det sista kvartalet 2013 stod Candy Crush Saga för 78 procent av alla Kings intäkter från köp inuti appar. Ett år senare var siffran endast 45 procent.

De allra flesta spelarna lägger inga pengar alls inuti Kings appar. Bolaget hade under förra årets sista kvartal 365 miljoner användare per månad, men av dessa var det endast 8,3 miljoner som betalade. Det betyder att endast 2,3 procent av spelarna betalar.

Skriven av Jakob Nilsson

Ikea ska uppdatera sin serie smarta lampor för kompatibilitet med Apple Homekit, Google Assistant och Amazon Alexa.

När amerikanska kunder får berätta hur nöjda de är med sina mobiltelefoner, är det inte de normalstora telefonerna som hamnar högst. Mest poäng får nämligen den lilla Iphone SE.

Provperioden för Apple Music på tre månader är inte längre helt gratis. I vissa länder har Apple börjat ta en mindre summa i betalning.

Efter en tids vardagsanvändning kan 99mac konstatera att Apples nya grundmodell av Ipad levererar stort när det gäller batteritid, men den överraskar inte.

Stockholms landsting har slagit fast att digitala tjänster ska vara en garanterad möjlighet hos alla vårdgivare i länet framöver.

Svenska Spotify köper upp ännu ett företag, nämligen Niland som utvecklar AI-teknik för musikrekommendationer och sökning.