Tim Cook: "Apple vill förändra människors liv"

Tim Cook tillträdde som Apples vd för fyra år sedan, och talar under en teknik-konferens om Apples strategi, vad de prioriterar och vad de gör med alla pengar.

Apples vd Tim Cook gästade under tisdagen konferensen Goldman Sachs Technology and Internet Conference i San Francisco. Bland annat togs det upp ämnen som Apples rekordvärde på börsen, företagets satsning på solenergi och hur Apple Watch ska bidra till folkhälsan, rapporterar Macrumors.

En av de första frågorna till Cook gäller just Apples aktievärde, som stigit med 48 procent sedan början av 2014. Intervjuaren Gary Kohn berömmer Cook för ett bra arbete sedan han tillträdde och frågar vad Apples största bedrifter har varit under året. Cook säger:

"Vi fokuserar inte på siffrorna, utan på de saker som skapar siffrorna. Vi är ett produktfokuserat företag. Men vi är väldigt nöjda med förra året."

Tim Cook lyfter fram lanseringarna av IOS 8 och OS X Yosemite och att Iphone 6 och 6 Plus är Apples mest lyckade produktsläpp hittills. Han säger också att Mac fortsätter att växa trots ett dåligt läge för resten av datormarknaden.

Cook säger att Apple också gjort flera stora satsningar för ett längre perspektiv, som det nya programmeringsspråket Swift och ramverken #Healthkit och #Homekit, samt #Carplay. Allt detta tror Tim Cook kommer ha stor påverkan på hur vi i framtiden använder våra enheter.

Slutligen säger Tim Cook att Apple också vuxit internationellt, framförallt i Kina där företaget öppnade 27 nya butiker under året. Han avslutade också frågan med att lyfta fram Apples arbete med grön energi. Han säger att satsningen på solenergi är det rätta att göra både ur ett socialt och ett ekonomiskt perspektiv.

Apple Watch ska förändra människors liv

Därefter uppmanas Tim Cook att berätta om Apple Watch, och förklara vad som gör den annorlunda mot andra smarta klockor som redan kommit.

Tim Cook jämför situationen med hur marknaden för MP3-spelare såg ut när Ipod lanserades 2001. Cook säger att det fanns massor av spelare på marknaden, men att de hade dåliga användargränssnitt och att ingen produkt var särskilt minnesvärd. Likadant var det med surfplattor innan Ipad lanserades. Cook säger:

"Jag ser på marknaden för smarta klockor på samma sätt. Det finns massor av produkter idag som kallas smarta klockor, men ingen av dem har förändrat hur människor lever sina liv. Precis som Ipad har förändrat hur du arbetar, och förhoppningsvis hur du lever, liksom Iphone har gjort det, så hoppas vi att Apple Watch ska göra samma sak. En av de största överraskningarna när det gäller Apple Watch kommer att bli bredden av vad den kan göra."

Tim Cook berättar också att han använder en Apple Watch idag, och använder den hela tiden med Siri, och att det är ett mycket mer subtilt och praktisk sätt för att hålla koll på information snarare än att ständigt ta upp telefonen ur fickan. Han lyfter också fram Apple Watch som ett redskap för att förbättra hälsan. Klockan kan påminna användaren om att resa sig upp regelbundet och inte sitta stilla för länge. Cook säger:

"Många läkare anser att stillasittande är den nya cancern. Tio minuter innan varje hel timme påminner den [Apple Watch] dig om att du ska röra på dig. Det är många på Apple som använder Apple Watch, och tio minuter innan varje timme reser sig alla upp och börjar gå omkring. Det tog lite tid att vänja sig vid, men det är fantastiskt."

Konkurrens bra för Apple

Intervjuaren frågar också Tim Cook om han inte är oroad över företag som kinesiska Xiaomi som vuxit stort den senaste tiden och etablerat sig på nya marknader. Cook svarar att Apple alltid har kämpat mot starka konkurrenter, som Microsoft inom datorbranschen, och Nokia och Blackberry för mobiler. Cook säger att han sover gott om nätterna, och om Apple fortsätter att göra bra produkter kommer allt att ordna sig.

Tim Cook tillägger att konkurrens är bra för Apple eftersom det håller de på sin vakt. Samtidigt gäller det att inte titta för mycket på vad konkurrenterna gör. Han tar upp Kina som exempel där många ansåg att Apple borde lansera en billigare telefon:

"Många pratade om att vi behövde ha en annorlunda strategi för att lyckas i Kina. Det är bara skitsnack. Människor överallt vill ha kvalitét. Det är inte alla som har råd att köpa en [Iphone], men det är en väldigt stor marknad."

På frågan om vad Apple gör med alla sina pengar säger TIm Cook att de investerar en hel del i teknikutveckling, både internt och genom uppköp av andra företag. Mycket resurser läggs också på att förbättra logistiken mellan Apples fabriker, lager och butiker. Men det kan också bli aktuellt med fler återbetalningar av aktier. Han säger:

"Vi insåg för ett par år sedan att vi inte behövde så mycket pengar som vi tjänade, så vi började ge tillbaka en del till aktieägarna. Vi gör en ny bedömning kring detta varje år, och kommer berätta våra planer i april under nästa kvartalsrapport. [..] På det stora hela vill vi ge tillbaka pengar som vi inte behöver, med en viss buffert. Vi samlar inte pengar på hög."

Ljus framtid för Mac

Avslutningsvis tillfrågas TIm Cook om hur framtiden ser ut för datorn Mac. Han säger att framtiden är ljus, och att marknaden för Mac vuxit tio år i rad trots att resten av datorindustrin går dåligt. Intäkterna har också ökat fem gånger om. Dock har Mac fortfarande bara en marknadsandel på sju procent, så det finns fortfarande mycket rum kvar att växa, säger Cook och tillägger:

"Vi har gjort funktioner som Continuity, vi försöker väldigt mycket att sy ihop våra produkter så att fastän OS X är en sak och IOS är en annan så ska de kunna arbeta ihop. Våra kunder har verkligen svarat positivt på detta. Bara Apple kan göra så. Vi är det enda företaget som har populära operativsystem för både datorn och mobila enheter."

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.