Svensk teknik styr lönnmördarspel med ögonen

Att använda ögonen för att styra datorspel blir vanligare, och när ett av marknadens bästsäljande spel provar på ögonstyrning är det ett svenskt bolag som står för tekniken.

Svenska Tobii Tech är ett av de ledande företagen inom så kallad eyetracking, alltså teknologi där datorgränssnitt styrs med ögonen. Nu rapporterar den internationella spelutvecklaren Ubisoft att deras spel Assasins Creed Rogue införlivar tekniken från Tobii Tech när spelet släpps för pc. Oscar Werner, vd för Tobii Tech säger i ett pressutskick:

– Med hjälp av eyetracking koordineras spelarens och huvudpersonens sinnen på ett sätt som känns helt naturligt, vilket skapar en verkligt uppslukande känsla. Vi har lagt till en intuitiv och naturlig modalitet utan att hämma spelarens förmåga, ta bort något eller behöva göra någon kompromiss i spelupplevelsen i Assasins Creed Rogue.

Assasins Creed är en mycket framgångsrik spelserie där spelaren ikläder sig rollen som en lönnmördare i ett flertal historiska miljöer. De olika delarna i serien har prisats för sina kontroller som låter huvudpersonen klättra på väggar, hoppa över tak och utföra andra akrobatiska konster. Assasins Creed Rogue är den åttonde delen i huvudserien och släpptes till konsoler i november 2014. Det kommer ut till pc 10 mars i år.

För att utnyttja tekniken krävs ett tillbehör som monteras på datorn och läser av spelarens ögon. Därefter kan spelet styras med mus och tangentbord som vanligt, men med ögonstyrning som komplement. När spelaren tittar åt vänster på bildskärmen kommer spelkaraktären också att se åt vänster i sin omgivning, och den virtuella kameran följer med i rörelsen.