Apples butiker utrustas med kassaskåp

Apples butiker förbereder sig för lanseringen av Apple Watch med nya personalkläder, omarbetade rutiner och kassaskåp för att förvara klockorna.

I april blir det säljpremiär för den nya smarta klockan #Apple Watch, men redan nu pågår förberedelserna för fullt i Apples amerikanska butiker. Till exempel får personalen från och med idag nya arbetströjor i blått. Tidigare har butikspersonalen haft olika tröjor beroende på säsong och i samband med produktlanseringar, men butikschefen Angela Ahrendts eftersträvar nu en mer enhetlig stil. Bilder på de nya tröjorna har publicerats på Twitter av en butiksanställd, som dock inte uppskattar det nya utseendet.

Men nya kläder är inte den enda förändringen som butikerna genomgår. Angela Ahrendts planerar också att ändra hur butikernas workshops fungerar, rapporterar 9to5mac. Tidigare har dessa varit mindre seminarier för användare av Mac, Ipad eller Iphone där användbara funktioner gås igenom. Framöver kommer dessa workshops istället att ha olika teman varje månad.

Inspireras av juvelbutiker

En fråga när det gäller Apple Watch har varit hur butikerna ska förvara och sälja dessa produkter, som i vissa utföranden tros kosta tusentals dollar. Enligt Mark Gurman på 9to5mac kommer butikerna att utrustas med speciella kassaskåp där de dyrare guldmodellerna av klockan ska förvaras. Detta liknar hur juvelbutiker förvarar sina dyrare varor.

Skåpen ska användas både för exemplar som ska säljas och för demoexemplar av klockan som förvaras där över natten. Kassaskåpen är specialbyggda åt Apple och ska innehålla Magsafe-laddare så att Apple Watch är fulladdad på morgonen när butiken öppnar.

Från och med mitten av februari rapporteras också personal från utvalda butiker skickas på utbildning i både Cupertino och Austin, Texas för att lära sig mer om Apple Watch och förberedas för lanseringen.

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.