Nexus 6 skulle haft fingeravtrycksläsare

Nexus 6 skulle ha utrustats med en fingeravtrycksläsare på baksidan, men planerna ströks när Apple köpte upp den bästa leverantören.

Google har en egen serie mobiler och surfplattor som kallas för Nexus. I oktober förra året lanserades Nexus 6, en jättemobil med 6–tumsskärm. Som jämförelse har Iphone 6 Plus en skärm på 5,5 tum.

Motorola tillverkar enheterna åt sökjätten och hårdvaran liknar det som finns i deras egna mobil Moto X. Inför lanseringen dök det upp rykten om att Nexus 6 skulle utrustas med en fingeravtrycksläsare, men så blev inte fallet. Enligt The Telepgraph uteblev sensorn för att Apple köpte upp den bästa leverantören.

Fingeravtrycksläsaren skulle ha suttit i en nedsänkning på baksidan av enheten som hjälper användare att hålla enheten. Där syns idag bara en Motorola-logotyp. Enligt Dennis Woodside som arbetade på Motorola när enheten utvecklades fanns det inga lämpliga alternativ efter Apples uppköp av Authentec år 2012.

"Det var meningen att den skulle ha en fingeravtrycksläsare, men Apple köpte den bästa leverantören. Den näst bästa leverantören var den enda som fanns tillgänglig för alla andra i branschen och de var inte tillräckligt bra än."

Motorola är annars inga främlingar för tekniken. Redan 2011 lanserade de mobilen Atrix 4G med en fingeravtrycksläsare.

Skriven av Ida Blix

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.