Apple näst störst i Sydkorea

Efter lanseringen av Iphone 6 och Iphone 6 Plus växer Apple på flera asiatiska marknader. I Sydkorea är företaget nu näst störst efter Samsung.

Apples lansering av större Iphone-modeller förra året verkar ha varit en lyckad satsning på många asiatiska marknader. Enligt en rapport från Counterpoint Research ökar Apple kraftigt i Japan och Kina där företaget nu har en marknadsandel på 51 procent respektive 12 procent.

I konkurrenten Samsungs hemland Sydkorea tillskrivs Apple en marknadsandel för smarta mobiltelefoner på hela 33 procent under november månad. Motsvarande siffra låg på 15 procent innan lanseringen av Iphone 6 och Iphone 6 Plus. Därmed har Apple passerat LG Electronics som har 14 procent och ligger nu tvåa efter Samsung i landet.

Mobiler med större bildskärmar är särskilt populära i Sydkorea, men enligt Tom Kang på Counterpoint Research är ökningen ändå anmärkningsvärd. Han säger till Wall Street Journal:

"Inget utländskt märke har någonsin haft en större andel än 20 procent när det gäller smarta mobiltelefoner i Korea. Det har alltid dominerats av den globala marknadsledaren Samsung. Men Iphone 6 och 6 Plus har gjort en skillnad här, och har gjort avtryck i konkurrensens försäljning av stora mobiler."

Skriven av Jakob Nilsson

För att inleda den här helgen med några goda skratt bjuder vi på en video med några ungar som får undersöka äldre teknik.

Sju år efter Transmit 4 uppdaterar nu utvecklarna Panic sin omtyckta filhanterare Transmit till version 5.

Apples videoapp Clips uppdateras med Disney-karaktärer så som Kalle Anka och Buzz Lightyear och får också många nya grafiska element.

Nu är det möjligt att betala för Itunes och appar via mobilräkningen också i Sverige – i alla fall om man är kund hos Tre eller Telenor.

Tack till reboot81 för detta #nyhetstips!

Spotify tar bort appar specifikt gjorda för ett antal högtalare och satsar istället på Spotify Connect eller Chromecast Audio.

Den här veckan är det premiär för en opera om Steve Jobs i Santa Fe, USA. Det har tagit två år att förbereda uppsättningen som kommer att köras endast sex gånger.