test

Space Age är en nostalgisk rymdtripp

Flygande tefat, outforskade planeter, mysterier, märkliga utomjordingar och kamratskap. Det nya IOS-spelet Space Age har det mesta att erbjuda för alla som gillar äventyrsspel.

Den grupp astronauter som ska utforska den främmande planeten Keppler-16 har en hel del problem. Inte nog med att besättningens medlemmar tappar bort sig gång på gång och måste letas reda på. Dessutom verkar den påstått obebodda planeten vara fylld av både konstiga skulpturer med gåtfulla inskriptioner och märkliga skepnader som rör sig i de lilafärgade skogsbrynen.

I det nya spelet Space Age för IOS flödar nostalgin på flera nivåer. Dels är det en ömsint flört med 90-talets grafiska sakletarspel med pixelgrafik och dialogdriven handling. Dels är det till lika stor del en hyllning till 50- och 60-talets science fiction-berättelser, vilket bevisas av det faktum att spelet utspelar sig i det "framtida" 1976. Men inom spelets handling finns också gott om temamässiga kopplingar till det förflutna, mest tydligt i form av huvudpersonens barndomsminnen från uppväxten i Kansas.

I Space Age förs handlingen framåt genom utforskandet av den främmande planeten liksom genom att lösa pussel. Problemens utmaningar pendlar mellan busenkelt och superknepigt. Men spelet tar också en del inspiration från andra genrer som ibland ger en välkommen tempoväxling i det som annars kunde vara ett mysterium som avslöjas i en ganska maklig promenadtakt. Varje karaktär har till exempel en hälsoindikator som är mer vanligt i actionspel, och möjligheten att ibland kontrollera flera karaktärer samtidigt för tankarna till ett strategispel i realtid.

Ytterst välgjort

Dialogerna förtjänar särskild uppmärksamhet då de är rappa och välskrivna, med en rejäl dos humor som lyckas gjuta liv i varje pixeluppbyggd karaktär. Här återfinns klassiska science fiction-arketyper som den barske befälhavaren, den oerfarne rymdkadetten och den lätt distraherade professorn. Alla som sett några avsnitt av Månbas Alpha, Buck Rogers eller originalserien av Star Trek kommer att känna igen många referenser.

Presentationen är mer eller mindre klanderfri. Retrografiken skulle i en positiv bemärkelse kunna vara gjord 1993, och en Ipad med tryckskärm känns som den naturliga mijön för ett spel av den här typen. Musiken gör sitt till för att förmedla stämningen, och är komponerad av Cabel Sasser som också är en av grundarna av mjukvaruföretaget Panic. Soundtracket till spelet går att köpa separat från Itunes eller Bandcamp.

Space Age kostar en spottstyver, och bjuder på ett härligt rymdäventyr som bör tilltala alla som älskar äventyrsspel av den typen som Lucasarts och Sierra brukade ge ut dussintals av under 90-talet. De som uppskattar science fiction eller bara ett ytterst välgjort tidsfördriv på sin Ipad eller Iphone gör också klokt i att göra ett besök i App Store för att ta hem denna pärla.

Namn
Space Age: A Cosmic Adventure
Plattform
IOS
Utvecklare
Matthew Comi
Version
1.0
Pris
28,00 kronor
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Engelska
Skriven av Jakob Nilsson

Spotify arbetar på sin första egna hårdvaruprodukt i form av en uppkopplad enhet, enligt en jobbannons på företagets webbplats.

Samsung är nöjda med intresset kring Galaxy S8, och meddelar att förhandsbokningarna varit "de bästa någonsin".

99mac tänker på framtiden, och vi vill ha er hjälp. Vad tycker ni att 99mac ska vara, och vad ska det inte vara? Prata och diskutera, och hjälp oss att bygga upp något inför morgondagen.

Apple har rekryterat ytterligare en profilerad VR-expert, nämligen Jeff Norris som tidigare arbetat på NASA med projekt kring virtuell och förstärkt verklighet för astronauter.

Premiären för Apples programserie Carpool Karaoke senareläggs och kommer längre fram i år.

Bristande tillgång på komponenter kan skjuta fram produktionen av Apples nästa Iphone till oktober eller november.