Krönika

"Allt kan inte vara gratis"

Ustwo släppte en uppdatering till sitt fantastiska spel Monument Valley och möttes av dåliga recensioner i App Store för att de har mage att ta betalt. 99mac:s Ida Lindkvist suckar och undrar varför allt ska vara gratis.

I våras kom det fantastiska spelet #Monument Valley, ett av väldigt få spel som jag spelat från början till slut. Jag kunde knappt lägga ifrån mig Ipaden. Spelet kostade 28 kronor, vilket är mindre än vad jag lägger på en kaffe när jag är ute på stan.

De där första tio nivåerna tog rätt snabbt slut. På några timmar hade jag och huvudkaraktären (prinsessan Ida) kommit fram till slutet. Tillsammans med alla andra fans av spelet önskade jag att spelet skulle få en fortsättning.

För några dagar sedan kom det så äntligen åtta nya banor, nästan lika många som det ursprungliga spelet! Fantastiskt tyckte många med mig och tryckte på köp. Banorna släpptes som en uppdatering till det befintliga spelet som ett köp inuti appen för 15 kronor. Men, det här upprörde också flera spelare som tog till App Store och gav spelet en stjärna i betyg.

De flesta av de här negativa recensionerna finns i den amerikanska App-butiken, och låter ungefär så här: "Hur kan ni ta betalt för de nya nivåerna, vi har ju redan köpt spelet!" För någon dag sedan var fördelningen nästan lika mellan recensioner som gav uppdateringen flera stjärnor och de som gav spelet en stjärna och klagade på priset. Det finns tydligen en föreställning om att har man en gång betalat för en app så ska den hållas uppdaterad gratis för all framtid.

Jag tycker om att betala för appar eftersom det oftast betyder att jag slipper reklam och att det inte kommer att kosta skjortan att använda appen framöver. Många spel i App Store är gratis att ladda ned, men sedan kör man oundvikligen fast och uppmuntras att köpa sig vidare i spelet. En del av de där paketen med kristaller eller mynt kan kosta hundratals kronor och ändå räcker det inte hela spelet ut. Spelen tycks inte ens ha några slut.

Alla köp inuti appar är inte av ondo även om jag alltid hajar till när jag ser etiketten i App Store på grund av mina tidigare dåliga erfarenheter. Monument Valley använder funktionen helt rätt när de tar ett engångsbelopp för en större uppdatering till sitt spel. Andra appar som exempelvis ritappen Paper tar betalt för utökat funktionalitet och det känns också rimligt.

Gratis betalar inte lönerna för personerna som fyller App Store med bra innehåll, gratis gör det också omöjligt för dem att släppa uppdateringar och komma på nya spännande spel, verktyg och annat bra som finns i App Store. Monument Valley kostar totalt – med expansionen – 43 kronor. Huruvida man har råd med det är upp till var och en, men det är inte orimligt för vad man får.

Efter utvecklarnas meddelande på Twitter verkar ordet ha spritt sig om de dåliga recensionerna, för nu finns det fler som är positiva. Jag har också tagit mig tiden att ge spelet det betyg som jag tycker att det förtjänar. Monument Valley håller hög kvalitet, är reklamfritt och alldeles fantastiskt. Jag kommer njuta av varenda minut som de nya banorna räcker och hoppas på ännu fler uppdateringar.

Kommentarer
8 svar

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.