Google lanserar musiktjänsten Youtube Music Key

Google tar ett steg närmare att förvandla Youtube till förstahandavalet för musiklyssnande med den nya strömmande tjänsten Youtube Musik Key.

Videotjänsten Youtube har allt mer blivit ett alternativ för människor som vill lyssna på musik. En särskild låt som saknas på både Itunes och Spotify kan mycket väl finnas uppladdad som video på Youtube att avnjutas på hemmafesten eller mobilen.

Dessutom är Youtube en viktig kanal för låtar att spridas genom alla de coverversioner, liveinspelningar och a capella-tolkningar som cirkulerar och för musikskapare och fans samman. Så resonerar åtminstone Google som nu utökar musklyssnande på Youtube ytterligare genom den nya strömmande tjänsten Music Key.

Youtube Music Key låter användare titta och lyssna på musik utan annonser. Musiken går dessutom att lyssna på offline eller i bakgrunden. Tjänsten tillför också något som helt saknats på Youtube tidigare, nämligen ett smidigt sätt att bläddra bland artisters diskografi och ett gränssnitt som gör det enkelt att skapa musikspellistor.

Musiktjänsten är än så länge en betaversion och är inledningsvis begränsad till USA. Den kostar 7,99 dollar i månaden vilket motsvarar 59 kronor. Efter betaperioden uppger Google att priset kommer att vara 9,99 dollar i månaden eller 74 kronor. Då ingår också tillgång till Google Play Music.

Youtube-appen för IOS och Android har också uppdaterats och fått en särskild musik-flik där rekommendera musikvideor och kurerade spellistor visas.

Skriven av Jakob Nilsson

Tre pappor diskuterar hur ens barn ska fås att tycka om rätt böcker, filmer och spel. Är det ens viktigt, och vad händer om barnet börjar gilla sport istället?

För att vara en mobilmässa har det inte funnits ett överflöd av telefoner att välja mellan, men Andreas har hittat en klar favorit.

Efter att ha missat företagets pressevent har vi istället tagit chansen att klämma på deras nya produkter i Huaweis område på mässan.

En bild på vad som uppges vara Samsungs nya telefon Galaxy S8 har publicerats på Twitter, och tycks bekräfta många av förhandsryktena kring mobilen.

Under årets MWC-mässa visar Lenovo uppdaterade produkter i företagets utbud av bärbara datorer och surfplattor.

Apple kryddar sin musiktjänst med Yotube-fenomen och reality-serier för att utmana Spotify i kampen om kundernas hundralapp, och allt handlar om att locka en av de mest inflytelserika köpgrupperna.