The Sailors Dream är ett stycke havsdoftande fiktion

Svenska utvecklaren Simogo är tillbaka med ännu ett stycke interaktiv roman fylld av gåtor, märkliga platser och en säregen stämning.

Sju sånger. Fem mystiska och övergivna platser ute på havet. En tickande klocka och en serie svårtydda koordinater. Det låter som ett utkast till en ny roman av Dan Brown, men är istället den senaste skapelsen från den svenska utvecklaren Simogo. Precis som i de tidigare Year Walk och Device 6 är det en atmosfären och en närvarokänslan som ligger i förgrunden, och är viktigare än att lösa pussel. Det är rentav osäkert om jag skulle kalla The Sailors Dream för ett spel, det handlar snarare om en form av interaktiv roman eller bilderbok utformad kring mobiltelefonen eller surfplattan.

Grafiken är oerhört tjusig med mestadels stillbilder och en del begränsade animationer. Uppblandat med textstycken, musik, inspelade röster och det eviga skvalpet från vågorna blir upplevelsen att spela/läsa The Sailors Dream någonting utöver det vanliga. Det är definitivt något helt annat än Angry Birds eller Candy Crush.

Berättelsen i The Sailors Dream är alltså inte helt linjär, och åtminstone från början inte lätt att hänga med i. Tematiskt handlar det om förlusten och återfinnandet av minnen, och speltekniskt går det ut på att utforska en serie byggnader som är byggda på små klippor och skär ute till havs. Då och då hittas särskilda föremål under resan, och dessa leder till ett kort prosastycke som bit för bit sätter ihop narrativet till en begriplig helhet.

Ett intressant grepp är också att dessa texter slutas med en skrivarsymbol, som skriver ut en liten bild som hör till berättelsen för den som har en Airprint-kompatibel skrivare till hands. Såvitt jag kan avgöra finns det inget annat sätt att få se bilderna än att slösa lite papper på det, men det är helt klart ett annorlunda sätt att bredda historien över flera medium.

Upplevs bäst i korta doser

Två saker påminns jag om under mina första timmar med The Sailors Dream. Dels det hyllade indiespelet Dear Esther som kom för några år sedan, och nu även finns i en Mac-version på Steam. Det har en liknande estetik och berättartempo, och samma känsla av ödslighet som The Sailors Dream. Men också påminns jag av den gamla typen av äventyrsböcker där läsaren själv väljer hur berättelsen ska utvecklas genom att bläddra fram till olika sidor beroende på vilka val som görs. The Sailors Dream är visserligen interaktiv på ett mer direkt sätt genom tryckskärmen, men sättet att navigera mellan olika platsern genom att dra med fingret är nästan som att bläddra framåt i en bok. Dessutom är mixen av text och bild också något som liknar dessa gamla barndomsminnen, fast med bakgrundsmusik och stämningsljud blir närvarokänslan ännu högre.

Det är svårt att avgöra hur långt The Sailors Dream räcker – efter två–tre timmar känns det som att jag har utforskat det mesta, men vissa ledtrådar i spelet pekar mot ytterligare platser som kommer att öppnas upp. En del mekaniker i spelet är också bundet av klockslag och datum, och kan bara låsas upp vid speciella tidpunkter. Det känns som ett smart sätt att dra ut på upplevelsen och styra spelandet till några relativt korta sessioner över en vecka – det är nog på det sättet som The Sailors Dream upplevs bäst. För den som är otålig går det ju alltid att ställa om IOS-enhetens inbyggda klocka för att på så vis resa i tiden.

The Sailors Dream är ett stycke interaktiv litteratur som rekommenderas för den som törstar efter en sofistikerad och konstnärlig upplevelse på sin Ipad. Det är inget för den som letar efter en nervkittlande spelutmaning eller vill vässa hjärncellerna genom att lösa knepiga pussel. Men den som uppskattar en stillsam värld att resa omkring i och lite i taget avslöja handlingen lär inte bli missnöjd med stämningsfulla och saltstänkta The Sailors Dream.

Namn
The Sailor’s Dream
Plattform
IOS
Utvecklare
Simogo Handelsbolag
Version
1.0
Pris
28,00 kronor
Krav
Kräver IOS 7.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5, Iphone 6 och Iphone 6 Plus.
Språk
Engelska
Skriven av Jakob Nilsson

I avsnitt 27 radar Fulkultur-panelen upp en hel hög med bra tips att läsa, se på och spela under julens ledigheter.

Nu på lördag den 10:e december anordnar Geeks Gaming en spelkväll med Nintendo-tema som livesänds från Geeks lokaler i Stockholm.

I år har vår syskonsajt FZ varit ett fyrtorn för spelbevakning och glädje i hela 20 år, och detta firas med dunder och brak i kväll.

Google satsar stort på vindkraft, och meddelar att företaget kommer att använda hundra procent förnyelsebar energi från och med nästa år.

Med den sociala appen Miitomo kan du dela din julglädje med andra Nintendo-fantaster, och dessutom samla på dig rabatter på digitala Nintendo-köp.

Julglädjen fortsätter i Geeks Julkalender och bakom den sjunde luckan döljs ett paketerbjudande på en stol från Playseat för dig som tar simulatorspelen på största allvar.