Forbes utser Apple till årets mest värdefulla varumärke

När Forbes listar årets mest värdefulla varumärken hamnar Apple överst på listan. Företaget uppskattas vara värt dubbelt så mycket som något av de andra företagen.

Tidningen Forbes utser årligen världens mest värdefulla företag och i år kommer Apple på förstaplatsen. Företaget värderas till 124,2 miljarder dollar, motsvarande 916 miljarder kronor och är med det värt nästan dubbelt så mycket som något av de andra företagen på listan.

Förutom Apple finns många andra teknikföretag med på listan. Direkt efter kommer Microsoft och Google. Microsoft värderas till 63 miljarder dollar och Google till 56,6 miljarder dollar.

Forbes har räknat på bland annat hur många produkter som Apple sålt under året och deras beräkningar ökade företagets värde med 19 procent jämfört med förra årets lista. I år har Apple bland annat lanserat nya Iphone- och Ipad-modeller tillsammans med det mobila betalningssystemet Apple Pay. De har också förhandsvisat den smarta klockan Apple Watch som lanseras till våren.

Det här är inte första listan som Apple toppar i år. Tidigare hamnade de överst på Interbrands årliga topplista där de värderades till 119 miljarder dollar.

Skriven av Ida Blix

Denna vecka samlas redaktörerna Amanda och Jakob för att prata om Apples nya produkter, frånvaron av ett event, nya appar och ett I-landsproblem.

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.