Ipad Mini 3 – en pliktskyldig uppgradering

Apples minsta Ipad har fått Touch ID och guldfärg, men räcker det för att kallas ny, och är det värt att uppgradera? 99mac har låtit Ipad Mini 3 passera genom testlabbet.

Inledning

När Apple introducerade den första Ipad Mini i november år 2012 var det i princip en Ipad 2 på insidan med mindre skärm. Prestandamässigt var den därmed påtagligt klenare än den fjärde generationens fullstora Ipad som kom samtidigt. Den smidiga storleken gjorde ändå att många användare valde Ipad Mini framför sitt större syskon, trots A5-processor och frånvaron av Retinaskärm.

Förra året lanserades både Ipad Air och en ny version av Ipad Mini med Retina. Anmärkningsvärt nog var båda modellerna i princip jämnbördiga i både prestanda och funktioner. Båda hade Retinaskärm med exakt samma upplösning, och båda hade A7-processor. Ipad Air hade en A7 med något högre klockfrekvens, men annars var det enbart den fysiska storleken på bildskärmen som skilde. Signalen var tydlig – Ipad Mini var en fullvärdig medlem av Ipad-familjen, och valet av skärmstorlek skulle inte innebära något nedköp vad gäller hastighet.

I år tänker Apple återigen annorlunda. För där Ipad Air 2 är en rejäl uppdatering av förra årets Ipad Air är Ipad Mini 3 exakt likadan som Ipad Mini 2 (som den retroaktivt heter) förutom att den utrustats med Touch ID, och numera erbjuds i guldfärg.

Det här är förstås tråkigt för oss som älskar storleken på Ipad Mini, och visar nu om igen att Apple betraktar den större Ipad-modellen som flaggskeppet vad gäller ny teknik och hastighet. Ipad Mini 2 var en smått otrolig uppgradering från den första Ipad Mini – möjligen det största hoppet mellan två Ipad-modeller någonsin, och det är fortfarande ingen dålig apparat. Men oavsett är det tråkigt, och frågan är om framtida Ipad Mini-modeller nu alltid kommer att ligga ett år efter Ipad Air och dess efterföljare vad gäller teknik.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
3 svar

Ett av världens mest populära operativsystem fyller år, och 99mac säger grattis på födelsedagen med en video som får minnena att väckas till liv.

Apple har öppnat portarna till sin nätbutik, och de produkter som visades tidigare i veckan går nu att beställa.

Twitter överväger att börja ta betalt för vissa premiumfunktioner, bland annat kraftigare analysverktyg och mer detaljerade notiser.

Första avsnittet i dokumentärserien om punkbandet Green Day ligger nu uppe på Spotify.

Nu går det att reagera på meddelanden även i Messenger. Det går även att pinga folk i konversationer i chattklienten.

Toshiba visar nya produkter, som inkluderar bland annat en 2-i-1-enhet med stöd för pennor och diverse tillbehör. Målgruppen är företag, men även konsumenter hoppas Toshiba kunna tjusa med de nya datorerna.