Apple vill sänka priserna för strömmande musik

Apple förhandlar med skivbolag om att sänka avgifter för strömmande musiktjänsten Beats, vilket ska få fler konsumenter att betala.

Apple vill kraftigt sänka månadskostnaden för strömmande musiktjänster. Enligt Recode för Apple förhandlingar med de stora skivbolagen om nya avtal och funktioner inför nästa version av musiktjänsten Beats Music, som Apple köpte tidigare i år.

Förhandlingarna uppges fortfarande vara på ett tidigt stadium, men en av huvudpunkterna är att få till en lägre licensavgift för att möjliggöra en lägre månadskostnad för den strömmande musiktjänsten. Praxis idag för tjänster som Spotify, Rhapsody och Beats ligger på 10 dollar per månad, motsvarande 72 kronor. De svenska priserna brukar ligga på 99 kronor.

Detta pris är för högt anser Apple, som vill få fler personer att prenumerera på musiktjänster när marknaden för nedladdade musikköp minskar. Enligt en undersökning som utförts av analysföretaget Midia betalar endast 25 procent av konsumenter av strömmande musiktjänster mer än 10 dollar var tredje månad. Lägre månadskostnader för musiktjänster skulle alltså kunna få fler att öppna plånboken, hoppas Apple.

Skriven av Jakob Nilsson

1984 var det inte alla som var med på tekniktåget, till exempel inte programledaren för TV-programmet Dokument Utifrån.

Ett tidigare avsomnat Apple-projekt om Swish-liknande överföringar från konsument till konsument kan ha väckts till liv igen.

Under ett event i New York har Acer presenterat nya bärbara datorer och en hälsofokuserad smart klocka.

Det råder sannerligen ingen brist på läckra koncept för hur Apples produkter skulle kunna se ut, och det senaste konceptet gäller Macbook Pro.

Prestandasiffror från vad som påstås vara resultat för Apples kommande systemkrets A11 krossar allt motstånd i mätverktyget Geekbench.

Apple har länge utvecklat en bildskärm baserad på tekniken micro-LED, och den är nu redo att integreras i nästa Apple Watch.