Gemensamt lanseringsdatum ska motverka piratkopiering

Skivindustrin överväger att lansera nya album på samma veckodag över hela världen för att hindra piratkopiering och spridning av upphovsrättskyddad musik.

I en tid av strömmande musiktjänster hör kanske inte piratkopiering till det mesta aktuella ämnet, men skivbolagen för fortfarande en kamp mot olaga spridning av musik, ledd av branschorganisationen IFPI (The International Federation of the Phonographic Industry).

Ett av problemen är att ny musik, båda fysiska album och digitala, släpps olika veckodagar i olika regioner. Ett album som blir tillgängligt i Australien på fredagen kanske inte släpps i USA förrän nästkommande tisdag, vilket öppnar för piratkopiering och spridning av albumet över nätet.

IFPI är nu nära ett beslut där skivbolagen enas om en gemensam veckodag globalt där all ny musik släpps. Skivbolagen hoppas att en gemensam lanseringsdag skulle minska olaga spridning av musik, rapporterar Forbes.

Logistiska förändringar

Även om parterna är överens i sak går åsikterna isär gällande vilken dag som är lämpligast. Fredagar uppges i dagsläget vara den dag som har mest stöd, då de flesta konsumenter gör sina inköp under helgen. Men i nordamerika brukar musik släppas på tisdagar, vilket många oberoende skivaffärer förespråkar. På det sättet kan entusiaster som ser fram emot ett särskilt album köpa det direkt på tisdagen, medan vanliga konsumenter som köper det på fredagen fortfarande bidrar till den viktiga första försäljningsveckan.

Oavsett vilken dag som i slutändan blir den segrande kommer det innebära flera logistiska förändringar i de länder och regioner som tvingas byta dag. Ett exempel är hur topplistor sammanställs, så att de täcker in en hel veckas försäljning och exempelvis spelningar i radion.

Skivbolagsindustrin uppges sikta på att de nya gemensamma rutinerna ska inledas i juli nästa år. Även andra branscher som bok- och filmindustrin överväger liknande förändringar.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
11 svar

JBL:s träningshörlurar har denna vecka landat i 99mac:s testlabb. Hörlurarna är en av få på marknaden med Lightning-kontakt. Dessutom har de aktiv brusreducering och reflex.

Det är inte bara strömmande musiktjänster och vinylskivor som blir allt mer populära sätt att lyssna på musik. Även försäljningen av kassettband ökade stort under förra året.

Instant Apps som låter dig använda icke-installerade appar i Android har nu börjat testas.

Google meddelar att alla Chromebook-datorer som släpps från och med i år kommer att få stöd för Android-appar, liksom ett antal befintliga modeller.

Tidal har hittat en partner i den amerikanska teleoperatören Sprint, som köper 33 procent av företaget. Men musiktjänsten anklagas för att ha överdrivit antalet prenumeranter.

Ett analysföretag har granskat flera av Apples patent, och drar slutsatsen att framtidens Iphone, Ipad och Mac kommer att kunna ladda varandra med hjälp av magneter.