Facebook vill minska klickfiske

Facebook vill vidta åtgärder för att minska innehåll som med hemlighetsfulla rubriker försöker locka användare att klicka.

Det sociala nätverket Facebook har tillkännagivit förändringar i hur innehåll visas på användares nyhetsflöden. Syftet är att minska så kallat klickfiske, vilket blivit en mycket vanlig metod för att sprida innehåll och locka användare att klicka på rubriker.

Klickfiske går till så att en artikel får en rubrik som uppmuntrar läsarna att klicka på den, men utan att ge information om vad artikeln innehåller. Sådant material får ofta många klick, vilket gör att de visas mer och oftare i användares nyhetsflöden.

Enligt #Facebook är de flesta användare emot denna typ av innehåll, och föredrar att se artiklar med rubriker som hjälper de att avgöra om de vill läsa artikeln eller inte. Facebook kommer nu att prioritera hur lång tid användare lägger på att läsa artiklar, samt mäta hur många kommentarer och gillningar innehåll får för att avgöra vad som visas i flöden och inte. På detta sätt hoppas man minska det attraktiva i att använda sig av klickfiske.

Kommentarer
1 svar

Amanda och Jakob pratar årets kommande mobiltelefoner, bluetooth, mutskandaler och flygande bilar.

Idag blev vi tio miljoner invånare i Sverige, och detta firar 99mac med ett av Hans Roslings kända föredrag om global befolkningstillväxt.

En dödsenkel guide på nätet för de som inte vet vilken sladd de ska köpa.

Den blivande amerikanske presidenten Donald Trump har bytt sin Android-telefon mot en annan enhet, som enligt källor är "säker och krypterad".

Unicode-kommittén ska träffa Apple nästa vecka för att diskutera den rödhårige emoji-symbolens vara eller icke vara.

Apple släpper uppdateringar till sin svit av videoredigeringsappar, med prestandaförbättringar, buggfixar och mindre åtgärder.