Facebook vill minska klickfiske

Facebook vill vidta åtgärder för att minska innehåll som med hemlighetsfulla rubriker försöker locka användare att klicka.

Det sociala nätverket Facebook har tillkännagivit förändringar i hur innehåll visas på användares nyhetsflöden. Syftet är att minska så kallat klickfiske, vilket blivit en mycket vanlig metod för att sprida innehåll och locka användare att klicka på rubriker.

Klickfiske går till så att en artikel får en rubrik som uppmuntrar läsarna att klicka på den, men utan att ge information om vad artikeln innehåller. Sådant material får ofta många klick, vilket gör att de visas mer och oftare i användares nyhetsflöden.

Enligt #Facebook är de flesta användare emot denna typ av innehåll, och föredrar att se artiklar med rubriker som hjälper de att avgöra om de vill läsa artikeln eller inte. Facebook kommer nu att prioritera hur lång tid användare lägger på att läsa artiklar, samt mäta hur många kommentarer och gillningar innehåll får för att avgöra vad som visas i flöden och inte. På detta sätt hoppas man minska det attraktiva i att använda sig av klickfiske.

Kommentarer
1 svar

Förra året köptes Withings upp av Nokia, och nu kommer företagets smarta hälsoprodukter att få Nokias namn och varumärke.

99mac:s utsända reporter Andreas Eklöv berättar om nyheterna som presenterats på Mobile World Congress.

Sonys konferens under MWC 2017 fokuserade på trådlösa hörlurar, koncepttekniker för framtiden och en ny smartphone.

Huaweis nya smartklocka utlovar god batteritid och ett antal nya funktioner samt det nya operativsystemet Android Wear 2.0.

Som väntat presenterade Huawei en ny flaggskeppstelefon i ett stort antal färger och utföranden.

Märkesägaren TCL satsar på en Blackberry-telefon med klassiskt tangentbord bestående av fysiska knappar.