Facebook vill minska klickfiske

Facebook vill vidta åtgärder för att minska innehåll som med hemlighetsfulla rubriker försöker locka användare att klicka.

Det sociala nätverket Facebook har tillkännagivit förändringar i hur innehåll visas på användares nyhetsflöden. Syftet är att minska så kallat klickfiske, vilket blivit en mycket vanlig metod för att sprida innehåll och locka användare att klicka på rubriker.

Klickfiske går till så att en artikel får en rubrik som uppmuntrar läsarna att klicka på den, men utan att ge information om vad artikeln innehåller. Sådant material får ofta många klick, vilket gör att de visas mer och oftare i användares nyhetsflöden.

Enligt #Facebook är de flesta användare emot denna typ av innehåll, och föredrar att se artiklar med rubriker som hjälper de att avgöra om de vill läsa artikeln eller inte. Facebook kommer nu att prioritera hur lång tid användare lägger på att läsa artiklar, samt mäta hur många kommentarer och gillningar innehåll får för att avgöra vad som visas i flöden och inte. På detta sätt hoppas man minska det attraktiva i att använda sig av klickfiske.

Kommentarer
1 svar

Iphone SE kan uppdateras redan nästa månad med ny processor, men bibehållen design.

Det klassiska bildprogrammet Paint till Windows kan snart gå i graven.

Ända sedan Galaxy S4 har Samsung släppt en extra slittålig variant av den årliga Galaxy S-modellen. Nu visar läckta bilder hur årets modell förmodligen kommer att se ut.

I en ny kortfilm får vi se hur Dwayne "The Rock" Johnson får ihop livet med hjälp av Apples röstassistent Siri.

Ida och Amanda har tagit över studion och pratar bland annat om nästa Iphone, Ipad Pro och fri surf på semestern. Missa inte!

För att inleda den här helgen med några goda skratt bjuder vi på en video med några ungar som får undersöka äldre teknik.