Facebook vill minska klickfiske

Facebook vill vidta åtgärder för att minska innehåll som med hemlighetsfulla rubriker försöker locka användare att klicka.

Det sociala nätverket Facebook har tillkännagivit förändringar i hur innehåll visas på användares nyhetsflöden. Syftet är att minska så kallat klickfiske, vilket blivit en mycket vanlig metod för att sprida innehåll och locka användare att klicka på rubriker.

Klickfiske går till så att en artikel får en rubrik som uppmuntrar läsarna att klicka på den, men utan att ge information om vad artikeln innehåller. Sådant material får ofta många klick, vilket gör att de visas mer och oftare i användares nyhetsflöden.

Enligt #Facebook är de flesta användare emot denna typ av innehåll, och föredrar att se artiklar med rubriker som hjälper de att avgöra om de vill läsa artikeln eller inte. Facebook kommer nu att prioritera hur lång tid användare lägger på att läsa artiklar, samt mäta hur många kommentarer och gillningar innehåll får för att avgöra vad som visas i flöden och inte. På detta sätt hoppas man minska det attraktiva i att använda sig av klickfiske.

Kommentarer
1 svar

I det senaste avsnittet dyker våra fulkulturister ned i sina skivsamlingar, och pratar om den nördiga musiken, och nördiga musiker.

Appen Workflow är ett bra verktyg för att göra din Iphone mer kraftfull, och här är sju tips på praktiska arbetsflöden.

Samsung Galaxy S8 har imponerat på många sätt, men varken ansiktsavläsaren eller irisavläsaren skyddar mobilens innehåll på ett säkert sätt.

Apple och Nokia går från att strida om patent till ett affärssamarbete som ska gynna båda parterna.

Apples HR-chef Denise Young Smith har en ny roll, nämligen som ansvarig för inkludering och mångfald på företaget.

Utvecklingen på dator- och konsolplattformarna historiskt och i nutid granskas i en djupgående rapport.