snabbtest

Är kraften stark hos Star Wars Commander?

Det lukrativa Star Wars-märket ägs numera av Disney, som lanserar ett nytt spel inför de kommande nya filmerna. Star Wars Commander är IOS-exklusivt, och tar kraft både från den ljusa och den mörka sidan.

Sedan den första Star Wars-filmen hade premiär för 37 år sedan har det kommit hundratals olika dator- och tv-spel som utspelar sig i galaxen långt borta för länge sedan. Några av dessa har blivit riktiga spelklassiker, och de flesta utvecklades av den anrika studion Lucasarts.

I och med att George Lucas sålde Star Wars till Disney 2012 övergick också Lucasarts i Disneys ägo, vilka i praktiken lade ner studion året efter. Även om namnet Lucasarts finns kvar sker utvecklingen av nya Star Wars-spel av Disney Interactive och andra studior på licens.

Star Wars Commander är ett nytt spel som släpps exklusivt för IOS och är en del av Disneys storsatsning på sin nya lukrativa franchise, vilken kommer att kulminera i en ny film nästa år. I spelet iklär sig spelaren rollen som ledaren för en liten grupp legosoldater med högkvarter på ökenplaneten Tatooine. Därifrån går det att utföra uppdrag antingen åt det onda imperiet eller de goda rebellerna. Samtidigt ska det samlas resurser som används för att träna trupper, rymdskepp och konstruera en bas.

En glädjande sak för alla Star Wars-entusiaster av den gamla skolan är att detta spel utspelar sig direkt efter orginalfilmen. Vi får alltså återstifta bekantskapen med karaktärer som Darth Vader, Luke Skywalker och prinsessan Leia snarare än prequel-filmernas Jar Jar Binks, Amidala och Anakin. Igenkänningsfaktorn är hög när gigantiska AT-AT:s trampar över skärmen, och ljudet från X-vingar och TIE-stridsskepp är en frisk fläkt från åttiotalet.

På ett ganska finurligt sätt har dock spelskaparna klämt in några referenser även till de nyare filmerna, i och med att de resurssvaga rebellerna piffat upp en del gammal utrustning från klonkrigen för att använda i striden mot imperiet. Därmed syns och används en del stridsfordon som inte syntes till i de gamla filmerna, men som kronologiskt platsar. Det är en liten detalj, men den bidrar till att väva samman spelets handling med resten av Star Wars-kanon.

Inget nytt under tvillingsolarna

När det kommer till själva spelandet är det däremot inte fråga om något direkt revolutionerande. Att bygga försvar, träna soldater och samla resurser går till på samma sätt som i mängder av andra datorspel, och även många andra med Star Wars-tema. Själva striderna är inte heller riktigt så nervkittlande som en hoppats på – i princip handlar det bara om att placera ut de trupper som finns till förfogande, och sedan se på när de självmant skjuter på allt som finns i närheten. Omvänt gäller när ens egen bas blir attackerad – då gäller det att ha placerat ett bra system av kanoner och murar runt sina värdefulla byggnader för att skydda mot våg efter våg av fiender. Alla som testat något av de många Tower Defense-spel som finns på App Store vet hur det går till.

Men visst, stämningen gör mycket för att dölja ett i grunden ganska medelmåttigt spel. Kraften är stark i Star Wars, och att se de välkända rymdskeppen, karaktärerna och fordonen höjer tålamodet även för de ganska skamlösa försöken att lura spelaren på riktiga pengar för att skynda på konstruktionen av desamma – något som annars tar tid. Det är samma princip som förstörde tjusningen med Godus, och många andra spel, men Star Wars Commander är något mer spelbart utan att investera i kristaller (spelets grundvaluta), om inte annat så för att det alltid går att utföra uppdrag och pyssla med lite annat medan de tidsstyrda aktiviteterna pågår.

Det råder en inre konflikt gällande slutbetyget av det här spelet. Å ena sidan är det ett helt vanligt konfliktspel som gärna ser att spelaren slänger bort pengar för att snabba upp framfarten. Å andra sidan är det Star Wars, och om en ändå ska lägga tid på att mödosamt bygga upp en armé och en bas, varför inte göra det till tonerna av kompositören John Williams?

Namn
Star Wars: Commander
Plattform
IOS
Utvecklare
Lucasfilm International Services Inc.
Version
2.0.2
Pris
Gratis
Krav
Kräver IOS 6.0 eller senare. Kompatibel med Iphone, Ipad och Ipod Touch. Appen är optimerad för Iphone 5.
Språk
Förenklad kinesiska, traditionell kinesiska, engelska, franska, italienska, japanska, koreanska, portugisiska, ryska, spanska, tyska
Skriven av Jakob Nilsson

Den irländska regeringen kommer att följa EU-domen och kräva tillbaka 13 miljarder euro i restskatt från Apple, men vidhåller att de inte gjort något olagligt.

Efter ett gäng billigare telefoner är det nu dags för HMD att släppa sitt första flaggskepp som bär namnet Nokia 8.

Så här samma år som Iphone fyller tio år känns det helt rätt att testa era kunskaper om gamla klassiska mobiltelefoner. Hur många rätt får du?

Enligt nya rapporter kommer Apple att spendera omkring åtta miljarder kronor på eget videomaterial till Apple Music. Upp till tio nya serier ska släppas till tjänsten det kommande året.

Instagram rullar ut en ny – fast gammal och välbeprövad – funktion, nämligen trådade kommentarer.

Den uppdaterade versionen av den tio år gamla guldklimpen Bioshock ska även släppas till Mac-plattformen, och nu har vi även ett konkret datum.